Nu gäller det för e-handlarna att vända röda siffror till svarta. För ett gäng år sedan importerade Sverige rea-fenomenet med just detta syfte från USA, Black Friday (eller Black Week som det har brett ut sig till). Prisjämförelsesajten Pricerunner, numera ägt av Klarna, har gjort en mätning av hur svenska e-handlare laddar inför sluttampen av försäljningsåret. Undersökningen visar att över en fjärdedel av alla tillfrågade företag anser det helt nödvändigt att dela i kampanjerna för att nå sina försäljningsmål. Lika många väljer dock helt att avstå från rea-festen i november. Det är fler än 2021, då Pricerunner ställde samma fråga. Då avstod var tionde från Black Friday till följd av halvledarbristen. I den aktuella mätningen så bedömer 28 procent av e-handlarna att det kommer att vara tuffare konkurrens än vanligt. Samtidigt är fler optimister än pessimister. Nästan 6 av 10 tror på oförändrad eller positiv tillväxt i år jämfört med samma period i fjol. En intressant detalj med Black Friday-fenomenet är att det skiljer sig mellan hur många som har kampanjer, hur många som anser att det är nödvändigt att delta och hur många som faktiskt planerar att sänka priserna. Även om nästan hälften kommer ha erbjudanden och över en fjärdedel av de tillfrågade e-handlarna svarar att de känner att de måste vara med på rea-veckan så är det bara en femtedel som kommer att sänka sina priser i fjärde kvartalet. Undersökningen gjordes den 20 september till 1 oktober med sammanlagt 129 e-handlare i Sverige.