Matilda Djerf har blivit ett namn att räkna med i modevärlden. Hennes e-handel Djerf Avenue tillhör de topp tio techbolagen som är de mest lönsamma i Sverige. Bara i fjol omsatte det nära 370 miljoner kronor. Det går inte ta miste på bolagets genomslagskraft. För att citera den brittiska ungdomstabloiden The Tab: ”For fashion girlies, Matilda Djerf is God.” Matilda Djerf är helt enkelt gud för unga modeälskande tjejer. Men nu har Matilda Djerf hamnat i blåsväder på sociala medier-plattformen Tiktok. Flera mindre aktörer på Tiktok hävdar nämligen att influencerns varumärke gått in och upphovsrättskyddat deras innehåll efter att de har publicerat videor med billigare alternativ till Djerfs produkter, vilka också kallas dupes, skriver Resumé som hänvisar både till The Tab och Centennial World. Ett Tiktok-konto kritiserar influencern för att vara en hycklare: ”Det är ironiskt med tanke på att mycket av hennes varumärke faktiskt är kopior av andra saker som hon har burit förut och som skapats av andra märken.” En annan skriver syrligt att det är magstarkt av en person vars garderob består av 100 procent polyester att ge sig på andra. I samband med kritiken ska Matilda Djerf ha inaktiverat sitt konto på Tiktok. På Instagram ger bolaget svar på tal: ”Tyvärr har det nyligen skett en ökning av webbplatser som säljer produkter med vår design och ägda tryck," uppger Djerf Avenue. "I ljuset av detta och för att skydda våra tryck och de enskilda tryckformgivarna – har vi ett externt immaterialrättsföretag (IP) som övervakar upphovsrättsintrång.” Bolaget skriver vidare att man oavsiktligt har tryckt till enskilda konton och att man nu gett instruktioner till IP-företaget att bara fokusera på tredjepartssäljare. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.