Sök

Reforma såg röda siffror för första gången på 10 år: ”Över en natt sjönk efterfrågan rejält”

Reformae-handel
Linnea Sweijer, grundare av Reforma. Foto: Press

Linnea Sweijer, grundare av Reforma. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Reforma agerar i det segment som pekats ut som kanske allra tuffast inom en allmänt skakig e-handel – möbler och inredning. Och det har bolaget sannerligen märkt av.

2022 blev historiskt, på det dåliga sättet. Siffrorna lyste för första gången på 10 år i illrött.

För Breakit berättar grundaren Linnea Sweijer om den tuffa tiden, varför hon är nöjd med att inte ha tagit in kapital och vad bolaget har gjort för att lyckas vända trenden.

E-handlare har haft det tufft. En del tuffare än andra, där prognosen på kort sikt inte bjuder på många ljusglimtar. Svensk Handel har pekat på att det är ett särskilt utsatt läge för butiker som säljer möbler online. Segmentet hade fram till i augusti backat med hela 37 procent bara i år. 

I det segmentet finns bland andra Amelia Widells Melimeli (vars resultat du kan läsa om här) och Reforma, grundat av Linnea Sweijer.

Reforma vill skaka om branschen och göra det med hållbara varor, vilket inkluderar soffor tillverkade av återvunna flaskor. I början växte bolaget med ilfart. Mellan 2019 och 2020 ökade bolagets försäljning från 13 till 43 miljoner kronor. 2021 tog bolaget klivet över 50 miljoner-strecket.

När Breakit pratade med Linnea Sweijer i början av 2022  befann sig e-handlaren mitt i en global fraktkris. Trots skenande kostnader hade Reforma ändå inte gått back, vilket grundaren var väldigt stolt över. 

”Att vi lyckas är bland annat ett resultat av att vi har ökat andelen egna varumärken i relation till externa”, sa Linnea Sweijer.

Då hade bolaget nyss lanserat i Norge och Tyskland. 

Precis som för Melimeli bröts dock den spikraka trenden uppåt för Reforma förra året. Nettoomsättningen landade på 37 miljoner kronor, rörelseresultatet på minus 1,3 miljoner kronor. 

Vände som över en natt

I mejlsvar till Breakit beskriver Linnea Sweijer de senaste 12 månaderna som ”supertuffa”. 

”Mer eller mindre över en natt så sjönk efterfrågan rejält och samtidigt hade vi ett antal containers som precis anlänt i hamnen, fulla med produkter som vi beställt för 9-12 månader sen, i mitten av covid när möbler och heminredning gick som allra bäst”, skriver hon.

För första gången på 10 år uppvisade bolaget röda siffror. 

”Vi stod inför ett val, ska vi försöka ta in riskkapital och fortsätta gasa för att behålla tillväxttakten, eller ska vi ställa om till lönsamhet?”

Reforma valde att släppa fokuset på tillväxt och ställa om mot lönsamhet. I skrivande stund har man lyckats med det – utan att ta in kapital från VC-bolag eller nära och kära. Linnea Sweijer skriver att hon är väldigt stolt och lättad över att teamet lyckats med den bedriften även om det kändes som ett misslyckande att börja rensa bort olönsamma produkter från externa varumärken och därmed se omsättningen sjunka.

Inom loppet av två veckor började bolaget sälja av sitt överlager i en tillfällig pop-up. Bolaget har också skurit ner i personalen och lagt Tysklandsexpansionen på paus. 

”Nu ett år senare ser vi frukterna av teamets fantastiska insatser och vi går äntligen med vinst på månadsbasis igen. Vi har visserligen en mindre plattform att stå på, men en som inte är beroende av externt kapital för att växa, vilket känns väldigt skönt och tryggt”, skriver grundaren till Breakit och tillägger att Tyskland är ”uppe och snurrar igen”.

Hur håller man ut och tänker long game som entreprenör?

”Det har på inget sätt varit synd om mig och många har verkligen haft det betydligt tuffare, men som många vittnar om nu i Breakit (läs allt om initiativet #inteensam här) så är det utmanande när vinden vänder. Dels innebär det fler timmar på kontoret men också, och kanske framförallt, att man tappar självförtroendet och går in i en negativ spiral av stress, tvivel med mera. Jag har haft svårt att lämna stressen på jobbet utan har ofta tagit med mig den hem och man känner att man brister på de flesta plan, både som företagare, förälder, partner och vän.”

Viktigt att vara öppen

Linnea Sweijer skriver att det har varit viktigt att hålla fast vid det som betyder något på ett mänskligt plan.

”För mig personligen har det viktigaste dock varit att försöka vara öppen och prata om det då det lett till att man både kunnat skratta och gråta åt eländet.”

Hon råder andra att våga be om hjälp och våga lägga misslyckanden, tvivel och utmaningar på bordet för andra i samma sits, för att lätta på trycket och känna gemenskap. 

”Men samtidigt som det har varit många uppgivna och tuffa dagar har det stundtals också verkligen funnits en nerv i utmaningen med allt detta och den dubbelsidiga känslan tror jag att jag delar med många andra entreprenörer.”

Var står ni i frågan nu, om att ta in riskkapital?

”Under den här perioden har jag verkligen varit extra tacksam för att vi inte tagit in något externt kapital, vare sig från VC eller nära och kära”, skriver Linnea Sweijer. 

”Det har gjort att vi haft en mer ‘hälsosam stress’ där vi dels kunnat fokusera utan att ha någon flåsandes i nacken men också med en betydligt mindre förlust att vända då vi aldrig haft möjlighet att backa på samma sätt sätt som bolag som vuxit via externt kapital.”

Står ni fast vid det nu när ni vänt till lönsam tillväxt?

”Vi tror att det finns risk att konjunkturen blir djupare, så vi kommer att fortsätta fokus på att vara lönsamma och att växa på ett hälsosamt sätt. Sen vet man aldrig om det öppnar upp sig tillväxtmöjligheter som är för bra för att säga nej till och då kan det bli aktuellt att ta in externt kapital.”

 
FAKTA: Inte ensam

Nu lanserar Breakit #inteensam – vår största redaktionella satsning 2023.
Med utgångspunkt i det nya svårare marknadsläget för techbolag vill vi:
 

  • Berätta om baksidan med att driva företag – hur tufft det kan vara
     
  • Ge vägledning, tips och pepp till alla som har det svårt
     
  • Uppmana folk i branschen att dela med sig av sina utmaningar och stötta varandra.
     
  • Dela gärna mig dig av dina egna erfarenheter under hashtaggen #inteensam – i sociala medier
     

Här hittar du alla artiklar: #inteensam 

Läs mer