Att ge potentiella kunder den bästa möjliga upplevelsen i kontakten med ert företag är en av de viktigaste aspekterna av att göra affärer idag. Faktum är att de som prioriterar kundupplevelsen genererar upp till 60 procent högre vinster. En studie genomförd av Temkin Group visar att en trogen kund är fem gånger mer benägen att göra ytterligare köp, sju gånger mer benägen att förlåta eventuella misstag och nästan nio gånger mer benägen att testa en ny produkt från samma företag. ”DET ÄR ATT BÖRJA I FEL ÄNDE” I jakten på den perfekta kundupplevelsen har många företag börjat rulla ut AI-satsningar, i hopp om att optimera köpresan. Men för de som inte har gjort sin läxa kan det snarare få en motsatt effekt. ”Att bara börja investera i nya program och verktyg är att börja i fel ände när man tittar på nya lösningar. Många verkar tro att AI är en ‘quick fix’, där man bara trycker på en knapp och så löser sig allt automatiskt. Men utfallet blir inte bättre än vad man stoppar in i systemet och felaktiga beslut kommer att slösa både tid och resurser”, säger Emil Linde, Team Lead SDR på CRM-bolaget Efficy. Så var ska ett bolag intresserat av AI-verktyg börja? * FASTSTÄLL ERA MÅL FÖRST ”AI är mer aktuellt än någonsin, Chat-GPT och generativ AI är på allas läppar. Samtidigt är AI fortfarande ganska vagt för många, speciellt sett till hur det kan bidra med värde till ens företag. Därför måste man börja med att fråga sig: vad är det vi egentligen vill uppnå?” säger Emil Linde. Innan ni integrerar AI i era sälj- och marknadsföringsåtgärder måste ni ha en tydlig bild av vad ni vill att det ska få för effekt. Vill ni öka merförsäljningen, få in nya kunder, automatisera arbetsflöden – eller något annat? Emil Linde förklarar: ”När vi pratar med kunder är det ofta de upptäcker att det de söker från ett AI-verktyg redan går att åstadkomma i efficy CRM, genom intelligent automatisering. Det kan vara allt från att skapa smarta rapporter med insikter du faktiskt kan agera på, till att automatisera manuella rutinuppgifter, till att notifieras när ett lead har utfört en viktig aktivitet och bör följas upp med ett personligt telefonsamtal.” * SAMLA IN ER DATA I ETT KRAFTFULLT CRM Ett AI-drivet verktyg är inte mer kraftfullt än datan som det är baserat på. ”Resultatet av generativ AI är inte bättre än din prompt. Detsamma gäller vid övrig AI, varför förarbetet blir avgörande för framgången av AI-implementeringen. Att använda ett CRM-system som efficy för att hantera stora mängder kunddata lägger grunden till din framgång.” Genom att samla in er kunddata i ett CRM får ni bland annat en 360-graders vy av era kunder, kan generera smarta rapporter med analyser och insikter som går att agera på, och tillhandahålla personlig service. På så sätt kan ni segmentera kunder utifrån beteende, anpassa och automatisera kundresan och optimera er verksamhet utifrån kundens egna önskemål, samtidigt som grunden för vidare AI-arbete läggs. * PERSONALISERA UPPLEVELSEN FÖR INDIVIDUELLA KUNDER En personlig köpupplevelse är idag A och O för att vinna kundernas lojalitet. Två av tre köpare förväntar sig att sajten ska vara personaliserad utifrån deras preferenser, och 78 procent är mer benägna att återvända om shoppingupplevelsen känns personlig. ”Genom att ”bara” integrera sitt CRM och Marketing Automation-verktyg kommer du att nå långt; automatisera personliga flöden, trigga anpassad kommunikation utifrån beteende online med mera. Möjligheterna att skräddarsy kundupplevelsen är stora!” förklarar Emil Linde, och fortsätter: ”I vår produktportfölj har vi både efficy CRM, webCRM och APSIS One. Vi har sett hur våra kunder, med verktygen integrerade, har ökat sina resultat radikalt!” JÄMFÖR HÄR: Så mycket bättre presterar e-postkampanjer tack vare Efficy * INTEGRERA DITT AI-VERKTYG MED ETT FLEXIBELT CRM När grundarbetet är klart är det dags att analysera vilka behov som kvarstår och överväga vilka AI-verktyg som bäst matchar dessa. Det är därefter viktigt att se till att AI-verktygen kan integreras smidigt med ert CRM-system, för att skapa en sömlös och kraftfull lösning. Några exempel på verktyg och de fördelar du når genom CRM-integration är: * AI-verktyg för att analysera säljsamtal – integrera med ditt CRM för att automatiskt skapa uppgifter och anteckningar som direkt kopplas till rätt säljrepresentant och kund. * AI-verktyg för leadgenerering – integrera med ditt CRM för att enkelt och överskådligt kunna mäta Life Time Value och andra viktiga KPI:er kopplat till dina leads och kanaler. * AI-verktyg för innehållsgenerering – integrera med ditt CRM och MA för att A/B-testa engagemang och effekt. Efficy CRM är flexibelt och enkelt att anpassa utifrån just din organisations behov, användare och teknikstock, men goda möjligheter för integration med nya verktyg. ”FÖR ATT KÄNNA KUNDEN BEHÖVER MAN HA ALL DATA SAMLAD” Att lägga grunden för en AI-driven köpupplevelse behöver inte vara krångligt – och samtidigt leder förarbetet till bättre kundrelationer och resultat redan här och nu. ”För att öka kundnöjdheten behöver man känna sina köpare, och för att känna dem behöver man ha all data samlad. Man behöver veta köphistoriken, vilket segment kunden finns inom – och sedan ha verktygen för att agera. Vi tar den grundläggande informationen och konverterar den till data som företagen sedan kan agera på”, säger Emil Linde. LÄS MER: Så kan Efficy göra er AI-implementering lyckad