Rasmus Solholm kämpade på länge med sitt Gigstr och drömmen om att göra gigandet till en naturlig del av arbetslivet. Resan varade i sex år och som mest omsatte Gigstr knappt 24 miljoner kronor – innan pandemin kom och slog undan benen på bolaget. Breakit har redan berättat om Rasmus Solholms konkurs och det tuffa beslutet att ge upp verksamheten. Snart har det gått ett år sedan konkursen blev officiell. Det återstår fortfarande en del arbete innan processen är helt klar, några utbetalningar som ska göras. Men för Rasmus Solholm har det senaste året varit en resa – i sig själv – och som nu har slutat med ett nytt jobb i Ownit-grundarnas hemliga bolag. Direkt efter konkursen fanns det däremot många frågor att reda ut både för honom själv och för personer i hans närhet. “Det var ganska många som hörde av sig direkt efter nyheten. Personer som bara vill prata av sig och då menar jag såna som ni brukar skriva om. Lite större entreprenörer som läste nyheten och satt i liknande situationer utan att man visste om det. Det är en tuff position för man vet aldrig säkert om man är en bad guy eller bara har misslyckats”, berättar han. Hur hanterade du själv det läget? “Det är skönt att det är någon som kommer in och tar över. Under konkursen befinner du dig i ett läge där det finns så många saker att hantera. Det är gamla kollegor, kunder och leverantörer som drabbas och ska hanteras. Sen har du ditt eget emotionella känsloliv som pågår samtidigt. Då är det skönt att kunna ta ett steg åt sidan.” Rasmus Solholm har tidigare sagt att de tog beslutet om konkursen ganska tidigt för att så få som möjligt skulle påverkas, även om det alltid finns någon som blir utsatt och inte kommer att kunna få betalt. “Det var faktiskt min revisor som tipsade mig om att kolla upp en del saker redan innan vi visste om konkursen var nödvändig. Jag rådgav med några konkursförvaltare och ville försäkra mig om att vi inte skulle köra bolaget för långt, då kan det gå riktigt illa”, berättar han och fortsätter: “Jag var mån om att det skulle gå så bra som möjligt och hjälpte till med allt som gick. Men det är mycket som egentligen består av att samla in papper. Sen ringde jag runt till kunder och pratade med dem.” HITTAT NYTT JOBB Nu har Rasmus Solholm landat ett nytt uppdrag som vd för Goalplan, med Ownit-grundarna Stefan Tengvall och Johan Ekbergs som största ägare. Bland storägarna står även Åse Holmberg och Martin Zetterlund som står bakom Sentor som 2021 såldes till Accenture, liksom affärsmannen Svanthe Dahl som länge var storägare i sågkoncernen Vida. Bolaget grundades 2011 av Henrik Troselius och har tagit fram ett samarbetsverktyg som gör det möjligt för organisationer med utspridda medarbetare att arbeta bättre tillsammans med mål, statistik och datadrivna beslut. Bland kunderna finns exempelvis Telia som använder plattformen i sina butiker och kundservice. “De har kört på ett tag men har haft lite svårt att komma ut och få igång försäljningen. Nu sker något av en nysatsning på bolaget och då hörde de av sig till mig. Jag går in som vd och blir även en liten delägare. Så jag blir anställd men får också vara lite entreprenör igen. En gång entreprenör alltid entreprenör antar jag”, säger Rasmus Solholm. Tog det lång tid innan du visste vad du ville göra efter Gigstr? “Jag har varit egen i 13 år med olika bolag. Min första tanke var att ta ett fast jobb så snart som möjligt för att skapa stabilitet för familjen och mig själv. Men man märker att det inte är lätt att passa in i en stor organisation och att stoppas in rätt”, säger han och fortsätter: “Jag fick nej på några jobb, vilket kändes lite absurt, när man lätt hade fått jobbet för 10 år sedan. Det var lite panik där ett tag och man tänkte, ‘jag är 41 år ska jag inte kunna få ett jobb nu?’ Men jag började frilansa istället och hoppade in som vd-stöd på olika bolag.” Väntan blev ändå inte allt för lång för Rasmus Solholm, det tog drygt ett halvår från konkursen i Gigstr innan han i juni i år klev in som vd på Goalplan. “Vi började faktiskt med en omorganisation som resulterade i att vi tog bort mellanchefer och centraliserade allt kring produkten. Vi började ringa kunder och fokuserade på att få igång affären. De behövde en vd som kunde komma in och lyfta det kommersiella tänket. Det känns superspännande. Jag är oerhört revanschsugen nu efter Gigstr.” Under 2022 omsatte Goalplan 5,7 miljoner kronor med ett minusresultat på 6,6 miljoner kronor på rörelsenivå. “I år kommer vi inte att hinna nå så mycket högre. Vi bygger nu grunden för att verkligen sätta fart under nästa år. Nu har jag ju inte varit på plats så länge men känns som företag verkligen ser värde i ett samarbetsverktyg som Goalplan, särskilt i dessa tider då det är extra viktigt att få med alla på tåget”, säger Rasmus. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.