Gynkjolen Mecovers vann investerarnas hjärtan när bolaget sållades fram bland över 250 bidrag i Breakits stora entreprenörstävling Shift i våras.
Förutom 1 miljon kronor fick Mecovers också med sig åtta riktigt tunga investerare i form av Pär Svärdson, Anders Jacobson, Tommy Jacobson, Mikael Wintzell, Jennie Sinclair, Per Josefsson, Susana Meza Graham och Joo Sundström (du kan läsa mer här).
Breakit gjorde ett nedslag hos entreprenörerna ett par månader efter vinstyran. Då jobbade bolaget med att komma ut till försäljning i tre led – till den offentliga vården, privatvården och till slutkund via Apotea och andra apotek.
”Vi är redo att börja arbeta!”, sa medgrundaren Giselle Esse Olsson till Breakit då.
Nu har Mecovers även prövat lyckan i Draknästet.
I torsdags (programmet är inspelat tidigare i år) var Giselle Esse Olsson och medgrundaren Helene Levin med i SVT-programmet och pitchade för drakar som Sara Wimmercranz, Lena Apler, Shervin Razani, Jonas Tellander och gästdraken Ash Pournouri.
När Mecovers klev in på det bonade golvet i tv-studion sökte de en investering på 800.000 kronor för fem procent av bolaget. De presenterade sitt case och sina försäljningssiffror, 70.000 sålda gynkjolar, för drakarna. Det handlar om att ge en känsla av kontroll till patienter i ett utsatt läge, sa entreprenörerna där de stod i studion med en gynstol placerad bredvid.
”Det var skitjobbigt. Vi stod ganska länge där inne och de grillade oss ordentligt”, säger Giselle Esse Olsson när Breakit ringer upp.
Det blev inte den önskade utgången för Mecovers.
Kritiken: konkurrerar med gratis
Shervin Razani var den första draken att ta till orda. Han ville veta vad Mecovers har för marginaler (30 procents bruttomarginal) och var de vill sälja sin produkt.
Ash Pournouri fastnade vid att det inte finns en alternativ kostnad, eftersom att erbjuda ingenting – som nu – är helt gratis.
”Den alternativa kostnaden för dem är noll så utmaningen är att sälja på dem någonting som de inte använder idag”, sa han och syftade på vården.
Sara Wimmercrantz bjöd entreprenörerna ännu mera motstånd genom att inte känna igen sig i problembeskrivningen, att det är jobbigt och utlämnande hos gynekologen.
”Jag har faktiskt slängt upp benen en gång och blivit ombedd att klä på mig. ‘Jaha vi tänkte göra ultaljudet utanpå magen’”, berättade hon.
Drakarna nappar inte. Det är för många distributörer involverade, sa Shervin Razani och tackade nej. Lena Apler berömde produkten men nappade inte heller hon på affärsmodellen. Konkurrenterna är gigantiska, påpekade hon.
En efter en tackade drakarna nej. Mecovers fick gå tomhänta från pitchen på bästa sändningstid.
I mars i år vann Mecovers den stora Shift-finalen. Foto: Kajsa Göransson
Reality inte favoritgrenen
En och en halv timme. Kanske mer.
Så länge stod Mecovers framför drakarna i verkligheten. I det färdiga programmet är det hela över på några minuter.
Giselle Esse Olsson säger att hon precis har tittat på det färdiga resultatet, eller snabbspolat, om man ska vara riktigt ärlig.
”Business är business och tv är tv. De är människor men de är också där för att göra bra tv”, säger hon.
”De trodde inte på caset just nu. Det är ju en väldigt speciell produkt och ingen av drakarna hade erfarenheter av produkter inom sjukvården, där det finns ett väldigt strikt tillvägagångssätt när man säljer in. Det är inte som att man i offentlig vård kan gå in med en rullväska och säga ‘hej, här är vi’.”
Med tanke på utgången – ångrar ni att ni var med i Draknästet?
”Nej, nej, nej. Att någon säger nej till ens produkt är inte det värsta som kan hända. Vi har kommit så pass långt ändå.”
Hade ni någon drake som ni hade siktat in er på, någon ni hoppades på?
”Vi gick dit med fokus på att vara med i Draknästet, jag kan inte säga att det var någon speciell som stack ut på det sättet.”
Även om drakarna inte tände till så ser hon positiva effekter av tv-pitchen.
”Planen var också att få fram budskapet så tydligt som möjligt. Vi älskar kapital för att vi vill komma ännu längre men det är såklart också marknadsföring för oss, inte bara mot inköparna utan mot patienterna. De ser oss och tänker ‘fan, vad skönt att de här grejerna finns’”.
Just nu gör Mecovers en kampanj mot den privata vården där patienter kan få prova på gynkjolen. Giselle Esse Olsson säger att responsen har varit bra.
Hur var det efter att tv-lamporna släcktes då, fick ni en pratstund med drakarna?
”Det var tv från start till slut. Det var inte så att det var över och alla kunde släppa ner axlarna”, säger Giselle Esse Olsson och tillägger att reality kanske inte var grundarnas favoritgren.