Sök

Klarnas stora problem är inte porrkontakterna eller gråtande vd

Klarna

Viggo Cavling. Foto: Jonas de Lange.

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Klarnas porr-policy är inget som varken förvånar eller upprör Breakits krönikör Viggo Cavling. Han tycker istället att problemet ligger någon annanstans.

I dag avslöjar Breakit att fakturabolaget Klarna bryter mot sina egna regler och hjälper porrföretag att dra in cash. Jag är förstås inte förvånad. Porr är och förblir en av de digitala motorerna. För några veckor sedan skrev jag om Diesels digitala kampanj på porrsajter. Kampanjen ledde både till ökad varumärkeskännedom och god försäljning. Jag trodde att fler bolag skulle lägga moralen åt sidan och tänka med plånboken.

Att det nu är klarlagt att Klarna rör sig i samma universum som Diesel är helt logiskt utifrån ett affärsmässigt perspektiv, men det rimmar förstås illa med vd Sebastian Siemiatkowskis självbild.

I en tv-intervju signerad SVD Näringsliv stora stjärna Carolina Neurath förklarar Siemiatkowski att han vill bedriva en “schysst verksamhet”. Det innebär bland annat att han skickade 17.000 ärenden till Kronofogden förra året. Kärnan i Klarnas affärmodell är att ju senare du betalar din räkning desto mer pengar tjänar Sebastian Siemiatkowski. I intervjun förklarar han att han började gråta av Carolina Neuraths granskning och ifrågasättandet av bolagets “goda avsikter”. Alltså, är det bara jag som famlar efter skämskudden när jag hör detta?

Klarnas stora problem är dock inte den gråtande direktören eller porrkontakterna utan det som jag tidigare påpekat, nämligen att man sätter storkunderna före vanliga människor. Istället för att skapa en betalningslösning som kunderna lär sig och kan följa har Sebastian Siemiatkowski skapat ett gäng olika.

Ibland kommer det ett mejl från Klarna, ibland dras pengarna på mitt kreditkort och ibland kommer det en faktura på posten. Du vet aldrig om du betalt din Klarnaräkning och det finns ingenstans du kan ha koll på detta trots att man skapat något man kallar “Mitt Klarna”. Detta driver mig som digital konsument till vansinne och det har jag påpekat för Klarnas ledning som erkänner att detta är ett stort problem. Någon lösning finns dock inte i sikte enligt utvecklingschefen.

På tal om mitt liv som digital konsument.

När jag hade problem med min dator för en tid sedan anlitade jag bolaget Djenee som hjälpte mig att tanka adresser från min Macbook Air till Mailchimp för ett par hundringar.

Den räkningen kom via Klarnas konkurrent Stripe... Och den är redan betald!

Läs mer