Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Förbered dig – nu tänker jag mejlbomba hela SaaS-Sverige

Tobias Blixt är Breakits SaaS-reporter. Foto: Press/Montage

Jag tänker börja mejla varenda människa i hela SaaS-branschen och fråga om heta spaningar. Så det är lika bra att ni förbereder er på att svara. Men i väntan på det.
Här kommer veckans hetaste SaaS-nyheter.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Den här veckan börjar vi med att stanna kvar i det förgångna. Två veckor tillbaka i tiden för att vara exakt. Jag hade nämligen stolt tänkt meddela att Power Players of SaaS hade lanserats, och lättat meddela att alla tog emot den med glädje. Vilket kändes sjukt kul efter att jag och mina kollegor (shoutout till Hanna Linnerstam och Mary Ekstam) slitit hårt med att få den klar i tid. Men jag blev besegrad av en matförgiftning.

Så jag meddelar nyheten lika glatt och lika lättad den här veckan istället!

Jag är glad över att kunna bjuda våra SaaS Summit-besökare på en matig rapport om 199 nyckelspelare i den svenska SaaS-branschen. Läs gärna mer om det här.

Nu hoppar vi in i framtiden lite istället.

Nästa vecka kan ni i branschen förvänta er nya mejl från mig. Då tänkte jag ta hjälp av er expertis för att spana in vilka trender som går i branschen just nu, är AI verkligen det enda som folk tänker på? Eller finns det utrymme att svettas lite över det där att alla tydligen ska ha egna revops-team också?

Det blir kul att sätta tänderna i framöver!

Men här och nu blir det ett nyhetssvep.

Veckans SaaS-svep

  • Roaring lägger in kursen mot 100 miljoner kronor. Det är budskapet när bolaget hörde av sig för att avslöja sina siffror för räkenskapsåret som slutar nu i september 2023. Omsättningen ökade med närmare 50 procent, från 19,6 till 29 miljoner kronor.

    Nu har bolaget satt en treårsplan för att nå en omsättning på 100 miljoner kronor.

    “Tillsammans med kollegor, ägare och styrelse har vi satt upp ambitiösa tillväxtmål, och vi jobbar obevekligt på att bibehålla vår organiska tillväxt genom expansion och strategiska partnerskap. Framgång kräver en medveten satsning och vi investerar stort i produkt- och teknikutveckling med ett starkt fokus på att möta kunders behov och utmaningar”, säger vd:n Johan Jensen.
     
  • Jag vill också passa på att tipsa om rapporten från Iconiq Capital som vi skrev om förra veckan. Det var faktiskt entreprenören och riskkapitalisten Henrik Torstenssons läsvärda blogg som uppmärksammade oss på rapporten som har gått igenom 96 SaaS-bolag och deras finansiella data.

    Det fanns många lärdomar att dra av den, enligt Henrik Torstensson. Men exempelvis har han tagit reda på att de bästa SaaS-bolagen (övre 25 procenten) når 10 miljoner dollar i årligen återkommande kunder på bara 3 år (och åtta månader).

    Känner ni pressen?

    “Min åsikt är att en SaaS-startup antingen ska vara i den bästa fjärdedelen vad gäller ARR-tillväxt, eller så ska de ha en mycket lägre burn rate som kan attrahera en bredare krets av investerare”, skriver Henrik Torstensson om sina insikter.

    Läs hela artikeln här.
     
  • Det har varit stora nyemissioner i indiska SaaS-bolag den här veckan. Både logistiktjänsten Kale som har tagit in 30 miljoner dollar och Perfios som tagit in 229 miljoner dollar för att expandera sin analystjänst för finansiell data till USA och Nordamerika.
     
  • Här i Sverige har tempot varit lugnare. Gotländska Pickit har tagit in 10 miljoner kronor i en nyemission som värderar bolaget till 74 miljoner kronor. Bolaget har tagit fram en tjänst som gör det enklare för företag att hantera sitt digitala innehåll i form av bilder, filmer och annat.

    Den kapitalrundan var för övrigt en av de första texterna som skrevs av Breakits nya AI-reporter som vi har lanserat tillsammans med databasbolaget EIvora.

Läs mer