Sök

De säljer sitt bolag Arrivalguides – för tredje gången: “Nu vill vi inte ha tillbaka det”

ArrivalguidesKonsument

Magnus Aideborn och Ola Zetterlöf, Lion Ventures. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

En del är överlyckliga när de lyckas sälja sitt bolag – de här två har lyckats göra det tre(!) gånger.

Att ett techbolag köps upp av en större spelare skriver vi om minst en gång i veckan här på Breakit. Men att samma entreprenörer säljer samma bolag tre gånger hör inte till vanligheterna. 

Men vi tar det från början. 

Magnus Aideborn grundade Arrivalguides i början av 00-talet. Bolaget gör reseguider som används på många stora resesajter. De har skapat ett system som gör att destinationerna själva kan skriva innehåll som sedan via deras system publiceras på olika sajter. 

Efter att ha drivit bolaget ett par år kontaktade de Eniro, och den kontakten slutade med att hela Arrivalguides köptes upp. 

“Sen kom finanskrisen och de var tvungna att rensa upp i företaget”, berättar Magnus Aideborn. 

“Då fick vi köpa tillbaka det för en symbolisk summa”.

Men det var inte slut där.

Efter att ha drivit bolaget i ytterligare ett par år kontaktade de Lonely Planet, en riktig jätte i resevärlden. Det slutade med att jätten köpte upp dem i en affär (som Breakit rapporterade om här).

Men inte ens här tog det slut. För sen kom ju nästa kris.

“När covid drog in över världen stannade hela reseindustrin,” säger Magnus Aideborn.

Krisen ledde till att hela Lonely Planet, tillsammans med Arrivalguides såldes till Red Ventures 2020. I och med att Red Ventures som är en mediajätte inte hade något intresse i att driva ett content spår så upprepades historien.

“Då hände samma sak igen, de kontaktade oss och frågade om vi ville ta över”, berättar Magnus Aideborn.

Och så blev det. För en symbolisk summa (en gång till) tog de över bolaget. 

“Då var det i dåligt skick med en omsättning på bara 4 miljoner kronor och en förlust på 12 miljoner kronor.”

Ytterligare en gång lyckades de vända bolaget. Förra året omsatte Arrivalguide 10 miljoner och var operationellt lönsamma.

Och nu säljer Magnus Aideborn och Ola Zetterlöf bolaget en tredje gång. Den här gången är det till det spanska traveltech-bolaget Smartvel. 

Frågan måste ju ställas – varför kan ingen annan än ni driva det här bolaget?

“När man drivit ett bolag i så många år som vi har gjort vet man vad som behövs och vad man kan skära bort”, säger Magnus Aideborn. 

“Det gäller att låta tekniken jobba, då kan man sänka kostnaderna och få fart på affären.”

Kan ni tänka er att göra det här igen – att sälja en fjärde gång?

“Haha, nej nu vill vi inte ha tillbaka det”, skrattar Magnus Aideborn.

Hur mycket de har fått betalt vill han inte avslöja.

Nu driver Mangus Eideborn investmentbolaget Lion Ventures tillsammans med Ola Zetterlöf. De investerar i snabbväxande traveltechbolag och har bland annat Staynordic, Indest och Toristy.

Läs mer