Sök

Brandberg satsar på foodtech: "Finns stora pengar att tjäna"

Mat.seGullspång Invest

Gustaf Brandberg på Gullspång Invest. Foto: Johanna Ekström

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Gustaf Brandberg på Gullspång Invest om varför innovationer inom livsmedelsbranschen kan lösa globala problem och göra dem som satsar rika på kuppen.

Vad är foodtech egentligen? Enligt det foodtech-event som under gårdagen anordnades på startuphubben Sup46 verkar allt från bolag som säljer mat på nätet till de som gör snacks på malda kackerlackor ingå.

En investerare som intresserat sig för teknologi kring mat och livsmedelsbranschen de senaste åren är Gustaf Brandberg, en av personerna bakom riskkapitalbolaget Gullspång Invest.

“Det är en av de största marknaderna i världen, det påverkar hur vi producerar, transporterar och konsumerar mat. Det påverkar miljön och klimatet jättemycket, det påverkar vårt välbefinnande rent fysiskt", säger han.

Dessutom påverkar det vår plånbok efterom vi lägger en stor del av vår disponibla inkomst på mat. 

“Samtidigt är marknaden fundamentalt trasig på väldigt många sätt, vi skeppar varor över hela jorden, vi behandlar djur på ett fruktansvärt sätt, vi matar dem med antibiotika som gör att vi håller på att odla antibiotikaresistenta bakterier”.

“Det är ett område som har fullt av problem, och om man kan lösa de stora problemen i världen kan man också tjäna mycket pengar. Det är min utgångspunkt", säger Gustaf Brandberg.

När familjen Brandberg förra året sålde sitt övervakningskamerabolag Axis fick man in 3,4 miljarder kronor på kontot, pengar som till stor del gått till stiftelsen Gullspång Invest.

Redan i maj förra året berättade Gustaf Brandberg för Breakit att målet var att göra investeringar i bolag med en teknisk och innovativ höjd.

”Vi har identifierat fyra områden som vi vill satsa på: Energi, livsmedelsproduktion, hälsa, utbildning och resurseffektivitet”, sade han då.

Sedan dess har bolaget när det kommer till just livsmedel bland annat investerat i Mat.se som nyligen tog in 100 miljoner kronor i kapital, kylpåsen Ifoodbag och Oatley, som tillverkar havremjölk som det enligt Gustaf Brandberg ligger mycket tech och forskning bakom.

Han menar att den svenska marknaden för foodtech precis börjat vakna. Många av bolagen befinner sig än så länge i ett tidigt skede.

“Det har funnits folk som har suttit var och en för sig, men det har inte funnits några direkta mötesplatser tidigare. Nu plötsligt börjar man få ihop folk. Jag är själv är relativt ny i det här, det var bara två år sedan som jag började sätta mig in i området. Men jag märker att fler och fler inser hur intressant det är”, säger han.

Vilka är de mest spännande svenska bolagen, förutom de ni investerat i?

“Lifesum är fantastiskt intressant. Det finns också en del väldigt tidiga forskningsbolag som gör funktionell mat. Till exempel Double good som håller på att ta fram ett vatten som håller ditt blodsocker i schack, det är samma personer som forskat fram och grundat Oatley som ligger bakom”.

“Ett annat intressant bolag är Nutri-Nick, som en entreprenör inom musikinstrumentdistribution ligger bakom. Han var själv prediabetiker och blev orolig över hur sockret påverkar honom. Han håller på att ta fram mat helt utan socker. Men det är bara några exempel", säger han.  

Vad tittar ni efter när ni ska investera i livsmedelsbranchen?

“Vi letar efter bolag där det finns tydliga synergier med bolag som vi redan äger. Det är en jättestor bransch så vi kan inte kunna allt, men på det sättet är vi något sånär pålästa och kan hjälpa till i bolagen”.

Läs mer