Sök

Lisa Olssons Nootka ökar omsättningen – men vänder från vinst till förlust: “Inbrott i lokalen påverkade försäljningen”

Nootkae-handelinfluencers

Oskar du Rietz Fogstrand och Lisa Olsson grundade Nootka 2018. Foto: Press/Montage

Matilda Andersson

Matilda Andersson

Nyhetschef

2022 låg i linje med förväntningarna för influencern Lisa Olssons smyckesbolag Nootka. Men ett inbrott i den nya butiken ledde till en tuff start på året.

“Det rörde sig om smycken med ett försäljningsvärde på omkring 400.000 kronor”, säger hon till Breakit.

Hon har 414.000 följare på Instagram, influencern Lisa Olsson, en av landets tidiga modebloggare. Från Skåne ut till resten av Skandinavien. 2018 grundade hon tillsammans med Oskar du Rietz Fogstrand (som också är delägare i foodtechinvesteraren Nicoya) smyckesvarumärket Nootka. 

“Smycken är enligt mig den minsta men ofta den viktigaste detaljen i garderoben. Jag bestämde mig tidigt för att jag vill designa smycken som är tidlösa och helt oberoende säsong”, har Lisa Olsson tidigare sagt till Breakit

Nootkas usp är bland annat att alla smycken är gjorda av återvunnet silver. Prisnivån ligger i premiumsegmentet. Smyckena säljs främst via egen e-handel, direkt till kund.

När Breakit pratade med grundarna hösten 2022 hade Nootka nyligen stängt böckerna för 2021. Intäkterna landade då på 2,4 miljoner kronor med vinst på 0,4 miljoner kronor. Nu har siffrorna för 2022 kommit. Omsättningen ökade från 2,4 till 2,5 miljoner, vilket enligt Lisa Olsson var i linje med förväntningarna.

“Ja, som vi nämnt tidigare i en intervju med Breakit så förväntade vi oss liknande nivåer för 2022 som året innan”, säger hon nu.

Till skillnad mot 2021 års vinst så blev det 2022 en förlust på 763.000 kronor.

Ni vände från vinst till förlust, varför?

“Vi gjorde större investeringar i vår första egna butik. Utöver detta så råkade vi dessvärre ut för inbrott i lokalen som påverkade försäljningen under första halvåret”.

Kan du berätta mer om inbrottet?

“Ja, det var inte speciellt kul. Det hände i början av mars och rörde sig om smycken med ett försäljningsvärde på omkring 400.000 kronor. Åtminstone inga större skador på lokalen, men det tog mycket tid och energi”, säger Lisa Olsson.

Grundarna har hittills inte plockat in något riskkapital, och det är fortfarande inte aktuellt.

 "Vi vill göra resan själva och på vårt eget sätt”.

Hur ser ni på 2023? Vad blir ert största fokus?

“Trots tuffa förutsättningar på marknaden för de flesta just nu, verkar det ha varit helt rätt beslut för oss att öppna upp butiken vilket vi är väldigt tacksamma för. Vår strategi och fokus har varit att stärka vårt community, som resultat av detta ser vi att Nootkas andel återkommande kunder ökat”, säger Lisa Olsson.

LÄS MER: Unik rapport: Sveriges största influencers – bolagen som går bäst och sämst (kändisarna som äger, megakonkurrensen och kritiken)

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer