Sök

Yepstr slukar dubbelt så stora Nannynu: "Det är stora skillnaden"

Yepstr

Per Danckwardt, Nannynu och Jacob Rudbäck, Yepstr. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Köper barnvaktsbolaget.

Yepstr är en app för hushållsnära tjänster där ungdomar mellan 15-24 år kan utföra småjobb som till exempel klippa gräset eller vara barnvakt. Just det senare är det som har varit mest framgångsrikt och under förra året ökade barnvakterna från Yepstr med över 600 procent. 

Och mer lär det bli. 

Nu köper nämligen bolaget konkurrenten Nannynu (på köpet får de också Tidynu). 

“Det stora vi köper är en enorm källa till kunskap”, säger Jacob Rudbäck, grundare och vd på Yepstr.

“Nanny har fysiskt pratat med tiotusentals kunder och barnvakter, de har gjort hembesök i 15 år och utbildar världens bästa barnvakter”.

Men tar man sig en snabb titta på affären ser det lite märkligt ut. Nanny och Tidy är nämligen betydligt större än vad Yepstr är. 

Yepstr omsatte under förra året 22,4 miljoner kronor med en förlust på 7,7 miljoner kronor. Bara Nanny.nu omsatte 36,5 miljoner kronor och gjorde dessutom en vinst på 2,9 miljoner kronor. Lägger man till Tidy.nu får vi ytterligare 12,3 miljoner kronor i omsättning om än med en liten förlust. 

Den stora frågan då blir såklart, hur kan det betydligt mindre Yepstr köpa de större bolagen?

“Det här är den stora skillnaden mellan techbolag och mer manuella bolag”, säger Jacob Rudbäck.

“En krona värderas inte lika högt när bolaget har så mycket manuellt arbete, vi som techbolag med en helautomatiserad lösning kommer vinna”. 

Han får medhåll från Per Danckwardt, vd på Nannynu.

“Vår målsättning har alltid varit att ta Nannynu ut i Sverige och världen, men tyvärr har våra manuella processer satt käppar i hjulen”, säger han.

“Med Yepstr kommer det inte längre att vara en flaskhals.”

På sikt kommer köpet innebära en gemensam satsning på Yepstr Premium, bolagen kommer också att slå ihop sina databaser för att få bästa möjliga synergieffekter.

Nu siktar bolaget mot 100 miljoner kronor i omsättning och lönsamhet redan nästa år. En utmaning eftersom Yepstr faktiskt aldrig har gått med vinst. 

“Jag tror att det är möjligt”, säger Jacob Rudbäck. 

“Första kvartalet i år spenderade vi noll kronor på marknadsföring och vi växte i alla fall.”

När väl det målet är nått siktar Yepstr på marknader utomlands. De har redan haft advokatbyråer inkopplade som har tittat på de arbetsrättsliga reglerna i flera länder. 

“När vi väl går utanför Sverige blir det inte till något litet grannland utan det blir till en stor marknad med hård konkurrens", säger han.

“Vi vill visa att den här tjänsten behövs i hela världen.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer