Sök

Finska Metroc ökar takten (i Sverige också) – plockar in 24 miljoner

MetrocSaaS

Jussi Virnala, vd Metroc. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Har utvecklat en AI för byggbranschen – nu ska de gasa ut i Europa.

Metroc har utvecklat en AI som ska hjälpa företag att hitta nya projekt och dessutom ge en bra och enkel marknadsanalys. Bolagets plattform samlar själv in data i realtid från tusentals offentliga källor och presenterar dem sen på ett enkelt sätt för användaren. 

"Under lång tid har marknadsinformationen för byggbranschen varit ofullständig, föråldrad och utspridd över olika plattformar, vilket lett till att byggföretagen inte kunnat hitta lämpliga projekt, kunder och partner vid rätt tidpunkt”, säger Metrocs vd Jussi Virnala i ett pressmeddelande. 

“Det har resulterat i en osäkerhet för både företag och slutkunder”. 

Nu plockar Metroc in 2 miljoner euro, motsvarande nästan 24 miljoner kronor från det finska riskkapitalbolaget Lifeline Ventures. 

“Metroc är en mycket lovande startup, vilket bland annat märks i företagets starka tillväxtsiffror och betydande kundreferenser”, säger Peteri Koponen på Lifeline Ventures. 

“Metroc leder digitaliseringen av en traditionellt konservativ bransch genom att utnyttja den fulla potentialen av AI.”

Bolaget har i dagsläget 300 kunder i både Sverige och Finland och det nya kapitalet ska användas till att ta ännu större steg ut i Norden och Europa.

Förra året omsatte Metroc 8,3 miljoner kronor med en förlust på 1,7 miljoner kronor. 

Du ska väl gå på Breakits stora event SaaS Summit den 19:e oktober? Här kan du hitta biljetter. Sofia Alexus är en av talarna du kommer träffa där, tillsammans med bland andra Joel Hellermark på Sana Labs och Charlotte von Sydow på Visma. Samma dag släpper vi även vår heltäckande SaaS-rapport.

Läs mer