Sök

Ett år efter lanseringen – så går Klarna-utmanaren Bambora

KlarnaNordic Capital

Johan Tjärnberg, vd för Bambora. FOTO: Pressbild

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Bambora växer och omsätter nu 1,7 miljarder kronor. Här är planen för betaljätten – som redan bränt 4 miljarder kronor i kampen om att bli förstahandsvalet för världens handlare.

Den 21 maj förra året föddes Nordic Capitals betaljätte Bambora. Nästan exakt ett år senare blickar vd:n Johan Tjärnberg ut över medarbetare från världens alla hörn – på Sandhamn. 

”Det är kul att få visa upp Sverige på det här sättet, och kul att vädret blivit lite bättre”, säger han när Breakit når honom i en paus på tisdagseftermiddagen.

Det är 12 grader bland tallarna på Sandhamn, enligt SMHI. 

Där ska nästa steg i Bamboras kamp för att ta täten på den hårt konkurrensutsatta marknaden för betallösningar inledas. Vägen framåt går bland annat via en kvartett av nya produkter, som inbjudna kunder ska få ta del av under veckan i Stockholms skärgård. 

”Sedan vi lanserade Bambora har vi haft en fantastisk tillväxt i kundinflödet, vilket har accentuerats under första delen av detta år”, säger Johan Tjärnberg. 

Bambora, som är en sammanslagning av en rad betalbolag, avslöjar nu i reda siffror hur verksamheten går för bolagets första år. Omsättningen landar på 1,7 miljarder kronor. Rivalen Klarna omsatte som jämförelse 2,8 miljarder kronor under samma period. 

Resultatet för Bambora förblir en hemlighet. Men enligt Johan Tjärnberg uppvisar Bambora en lönsamhet på en ”bra bit över tio procent.

”Allt vi gör kommer vi att göra med förbättrad lönsamhet, vilket skiljer oss från en del andra i samma bransch”, säger han. 

I september tog koncernen klivet över Atlanten. Via förvärvet av Beanstream etablerade sig Bambora i Nordamerika – en offensiv som en miljard kronor plöjdes ned i.

Den totala investeringsnotan för bygget av Bambora hittills landar på hisnande 4 miljarder kronor. Där ingår utveckling såväl som förvärv parat med en kraftig ökning av antalet anställda. 

Nu är bygget i stort sett klart.

”Ur ett rent tekniskt produktperspektiv är vi färdiga. Vi har de pusselbitar som vi behöver. Men om vi ska gå in i ytterligare marknader kan vi titta på fler förvärv”. 

I Bamboras pallett ingår både lösningar för e-handel och fysiska butiker. På den sistnämnda fronten utmanar nu Klarna som ligger i startgroparna för att rulla ut sin betaltjänst i den fysiska handeln. Ambitionen är att skapa en affär som genererar större intäkter än Klarnas digitala affärer.

”Jag tycker att det är väldigt spännande, och jag har personligen en stor beundran för Klarna. Vi ska tillvara på att det finns två bolag som sporrar varandra, men vi konkurrerar sällan direkt med varandra”, säger Johan Tjärnberg och fortsätter:

”Vi har en fantastisk startpunkt i dag. Vi har omkring 82.000 kunder. 36.000 av dem är e-handlare, en liten del är har både e-handel och butiker, men resten är fysiska handlare”. 

Prognosen för 2016 är att skaffa ytterligare 30.000. Enligt egen uppgift strömmade 7.600 nya kunder in under det första kvartalet 2016.

För att växla upp lanserar Bambora nu fyra nya tjänster, bland andra ”Checkout”, en ny betallösning för e-handlare – där en enklicks-modell för återkommande kunder är central.

”Det är en otroligt snabb och innovativ bransch. Vi vill ligga i framkant, och de här produkterna kommer att hjälpa oss på vägen”. 

Förutom ”Checout” lyfter Johan Tjärnberg fram ”Mybambora”, en app och webbtjänst som ska låta handlare hålla koll på sina affärer i realtid. 

”Det är extremt många bolag som har gett sig in i betalindustrin. Vår position, och vår besatthet, är att göra det enklare för handlare".

Bambora ägs av Nordic Capital Fond VIII. 

Läs mer