Sök

Annonssamarbete med Swedbank

Från 0 till 300 miljoner (utan en krona riskkapital) – så här blev Kalmarkillarna världens kepskungar

e-handelEntreprenörScaleup

Grundarna av Hatstore, Niklas Nordheim, Filip Klasson och Alexander Berg, äger fortfarande 100 procent av bolaget.

Hannah Runsten

I Kalmar är det ont om riskkapitalister. Det är kanske en av anledningarna till att de tre delägarna till Hatstore fortfarande äger 100 procent av sin tillväxtmaskin. Med 300 miljoner i omsättning har Hatstore blivit en av världens främsta e-handlare nischade mot just huvudbonader – och det började med en kombination av två intressen.

”Jag var den där killen som alltid blev tillsagd av lärarna att jag inte fick ha keps på lektionerna. Någonstans i 20-årsåldern blev jag också intresserad av e-handel. Och efter en resa till USA, där jag insåg att världen innehöll betydligt fler kepsar än vi hade på sportbutiken i Kalmar, drog jag igång Hatstore”, säger Filip Klasson, grundare och vd.

Året var 2011 och därefter gick det snabbt. Första exportmarknaden intogs efter tre år, omsättningen ökade exponentiellt och sortimentet växte (minst sagt). Idag erbjuder Hatstore smått osannolika 20 000 kepsmodeller, och det har varit ett medvetet val.

”Det är svårt att vara bäst på keps om man ska lägga fokus på massa andra kategorier. Men i gengäld är vi väldigt breda på kepsar, och att försöka ha världens bredaste sortiment är ett vägval vi har gjort inför varje ny säsong. Det har varit oerhört värdefullt att kunna ha den positionen när vi ger oss in på en ny marknad.”

Vi har valt den enklaste vägen, som också gör att vi inte behöver riskera eller fundera så mycket

Filip Klasson förklarar att det också är klart svårare att kopiera konceptet när sortimentet är så pass omfattande. Idag säljer Hatstore sina kepsar till 55 länder, och har valt en kostnadseffektiv väg för sin internationalisering.

”Vi har valt den enklaste vägen, som också gör att vi inte behöver riskera eller fundera så mycket. Översätt sajten, anpassa logistik- och betallösningar och sedan är vi redo att köra. Lagret har vi kvar här i Sverige, och det skulle krävas ganska mycket högre omsättning för att det skulle vara värt att etablera ett nytt lager utomlands.”

Robotlagret viktigt för tillväxten

På Hatstore kan man designa sin egen keps tack vare en högklassig brodyrmaskin. Regelbundna produktsläpp inom de många exklusiva designsamarbetena är en annan framgångsfaktor. Men när Filip Klasson ska lista framgångsfaktorer nämner han just lagerlösningen som en möjliggörare för den snabba tillväxten.

”Vårt robotlager Autostore var en stor investering, men har varit en absolut förutsättning för att vi ska kunna växa som vi gör. Autostore gör det möjligt att lagra fler produkter på mindre yta, ger oss full koll på lager och sortiment i realtid och gör att vi kan skicka större volymer utan att riskera våra korta leveranstider. Vi hade haft rejäl växtvärk om det inte vore för vår lagerlösning.”

Om inte växtvärk så väl massiv tillväxt – nu för tiden säljer Hatstore alltså huvudbonader för 300 miljoner kronor. Och de tre delägarna, Filip Klasson, Niklas Nordheim och Alexander Berg, äger fortfarande 100 procent av aktierna. Bristen på riskkapital i Kalmarregionen i början av tillväxtresan är en av anledningarna – en riktigt bra bankkontakt en annan.

Hatstores robotlager Autostore har varit en förutsättning för bolagets tillväxtresa, enligt Filip Klasson.

Vill du veta mer om hur ni kan ta ert företag i en mer hållbar riktning? Klicka här!

Ett tidigt banklån banade vägen

”Jag var väldigt ung när Hatstore kom till och tänkte inte i termer av riskkapital eller inte. Dessutom blev vi tidigt beviljade lån av vår kontakt på det lokala Swedbankkontoret i Kalmar för att kunna bygga vårt sortiment. Det fanns en stor vilja att hjälpa till. Jag tänker att det kanske är lite mer personligt på ett bankkontor i en småstad än om vi klivit in på en bank i Stockholm.”

Genom åren har Hatstore haft ett antal företagsrådgivare, och Swedbank har följt med på resan och hjälpt Hatstore att växa. Det viktigaste är enligt Filip Klasson känslan av att banken verkligen vill hitta lösningar.

”Jag minns en gång när vår kalkyl inte riktigt gick ihop, banken kunde inte låna ut så mycket som vi behövde. Men det löste sig ändå eftersom banken kontaktade Almi som kunde stå för resten av lånet.”

Om fem år är Hatstore fortfarande ett bolag i tillväxt, spår Filip Klasson. E-handel och kepsar är fortfarande nischen, sortimentet (minst) lika stort och kanske har man tagit ännu ett steg mot USA – där allt på sätt och vis började en gång i tiden.

”Vi säljer redan till USA, men inom fem år är en flagship store i New York inte en omöjlighet."

Du hittar Hatstores huvudkontor i Kalmar. Om några år kan de ha en butik i New York.

Här kan du läsa mer om olika typer av finansieringslösningar hos Swedbank.

Fyra framgångsknep från Filip på Hatstore

1. Lär av misstagen. En gång råkade Hatstore skicka ut ett enskilt kollinummer till 25 000 kunder. Förvirringen var total och som kompensation skickade Hatstore ut en rabattkod via sms. Det blev den bästa försäljningsdagen någonsin – och efter det är sms en viktig del i marknadsföringen.

2. Få inspiration. Hatstore satt under sina tidiga år i en inkubator vid Kalmar Science Park. Det gav inspiration och dynamik – att sitta helt ensam är inte den bästa grogrunden för innovation.

3. Sätt höga mål, jobba hårt och var ivrig på utveckling – det kommer hjälpa dig att få mycket gjort. Men ha också roligt längs vägen, annars finns det ingen mening att fortsätta.

4. Tänk hållbart. Även om ”hållbara kepsar” inte riktigt slagit som koncept så tänker Hatstore på det i sina inköp – framför allt genom att hålla ett sortiment i premiumklassen, där leverantörerna är certifierade enligt viktiga standarder.

”Känslan är att hållbara produkter kommer att bli allt viktigare för våra kunder, och det vill vi så klart ta höjd för”, säger Filip Klasson.

Behöver ni hjälp att bygga en hållbar ekonomi i bolaget? Klicka här för att läsa mer om vad Swedbank kan hjälpa till med!

Läs mer