Sök

Jenny Hansell tar över anrika sportmärket: “Stolt och tacksam”

Röhnische-handelKonsument

Jenny Hansell, ny vd Röhnisch. Foto: Press

Matilda Andersson

Matilda Andersson

Nyhetschef

Hon ska få Röhnisch att gasa vidare.

Sportvarumärket Röhnisch har ett gäng år på nacken – det grundades redan 1945. 2021 klev man för första gången över 200 miljoner kronor i omsättning, en ökning som det Creades-ägda bolaget hänvisade till att man satsat hårt på att utveckla sin egna e-handel. 2022 lyckades man hålla kvar omsättningen över 200 miljoner-strecket, och dessutom öka till 211 miljoner. Resultatet för 2022 landade på 3,6 miljoner kronor, en minskning från 2021 års 8,2 miljoner.

Nu är det dags för ett byte på vd-posten. I ett pressmeddelande meddelar bolaget att Jenny Hansell tar över vd-stolen efter Emma Stjernlöf som lett skutan i närmare fyra år.

Jenny Hansell kliver på efter att ha lämnat motsvarande roll på löshårsbolaget Rapunzel of Sweden.  

“Jag är verkligen stolt och tacksam över möjligheten att bli en del av Röhnisch-teamet och kunna bidra till ett så pass väletablerat varumärke inom sportsegmentet”, säger Jenny Hansell i en kommentar.

Hon fortsätter:

“Röhnisch har länge associerats med kvalitet, funktionalitet och med en tydlig ambition att möjliggöra för kvinnor att ha en fortsatt aktiv livsstil, oavsett var i livet hon befinner sig. Tillsammans med teamet ser jag fram emot att fortsätta bygga på det starka varumärket och expandera Röhnisch globalt”.

Stina Westerstad, styrelseordförande, kommenterar värvningen:

”Röhnisch har varit på en stor förändringsresa de senaste åren och vi har sett tydliga resultat av detta arbete. Att vid denna tidpunkt få in Jenny som vd känns väldigt bra, jag är övertygad om att hon med sitt driv och sin tunga erfarenhet kommer hjälpa oss ta Röhnisch till nya nivåer”, säger hon i ett pressmeddelande.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer