Sök

Hannes Wideteg löste SJ:s biljettkaos på en halvtimme – nu ska det egna bolagets AI bygga hemsidor på 30 sekunder

AsekioAI
Hannes Wideteg, medgrundare av  Asekio. Foto: Press.

Hannes Wideteg, medgrundare av Asekio. Foto: Press.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

AI kan skapa hemsidor inom en halv minut. Det menar medgrundaren Hannes Wideteg som ligger bakom varumärket Asekio – vars verktyg ska utmana de stora jättarna.

“Om vi tar in kapital är det inte för att utveckla produkten utan för att skala upp en fungerande modell som är redo för en internationell marknad”, säger han i en intervju med Breakit.

Entreprenören Hannes Wideteg skapade rubriker när han i vintras lyckades lösa SJ:s biljettkaos. 

Närmare en halvtimme räckte för att han, som till vardags då jobbade som utvecklare på TIN Fonder, lyckades ta sig förbi problemen som många möttes av när de försökte bolag biljetter på tågbolagets sajt.

Nu har han lämnat fondbolaget för att på heltid ägna sig åt sin startup Asekio.

Bolaget grundades av för några år av Hannes Wideteg tillsammans med Pontus Nyman och Edvard Falkskär, utvecklare med bakgrund från internationella SaaS-bolag, samt Rebecca Cederleuf som har en bakgrund inom marknadsföring. 

Sedan dess har de ägnat några timmar i veckan åt att utveckla hemsidor, utöver deras vanlig heltidsjobb. Samtidigt har de tagit fram en ny tjänst som alltså fått dem att säga upp sig för att satsa helhjärtat på Asekio.

Enkelt förklarat har bolaget utvecklat ett AI-baserat verktyg som bygger hemsidor på under 30 sekunder, enligt Hannes Wideteg utsago. 

“Det som idag tar en vanlig webbyrå flera dagar att göra, det vill säga programmera, välja en passande layout, välja ut bilder, färger, skriva säljande texter och publicera en färdig hemsida gör vårt verktyg på under en halv minut”, säger han.

Användaren kan alltså beskriva för AI:n hur den vill att hemsidan ska se ut, så tolkar verktyget texten och skapar hemsidan utifrån det. 

“När hemsidan väl är skapad kan användare redigera den precis som i ett vanligt CMS manuellt men man kan också be AI:n att exempelvis skriva om en text eller ge nya förslag till bilder.”

Edvard Falkskär, Pontus Nyman, Rebecca Cederleuf och Hannes Wideteg. Foto: Press.

Affärsmodellen baseras på en SaaS-lösning, vilket innebär att bolaget kommer ta en månadsavgift per hemsida som skapas genom verktyget. 

Under förra året omsatte bolaget 143.000 kronor med ett resultat på 50.000 kronor. Enligt grundaren är det än så länge för tidigt för att ge en prognos för siffrorna det kommande året. 

“Det får vi se efter att verktyget har lanserats under hösten. Tittar vi på hur marknadsföringen sett ut och den respons som kommit in ser siffrorna väldigt bra ut, men det är för tidigt att kommentera mer än så”, säger Hannes Wideteg.

Så här långt har bolaget klarat finansieringen av bolagets utveckling utan extern hjälp.

“Det är helt och hållet bootstrappat. Men flera har uttryckt intresse för att investera och vi för dialog just nu om sådana möjligheter framöver.”

“Vi vill vara kassaflödespositiva så snart som möjligt. Om vi tar in kapital är det inte för att utveckla produkten utan för att skala upp en fungerande modell som är redo för en internationell marknad.”

Hur ser ni på konkurrensen?

“Vi har haft stenhård koll på konkurrenterna sedan vi började med det här, samtidigt som vi har väntat på att marknaden ska vara redo för en sådan här tjänst och typ av teknik. Vi ligger kanske ett år före många av de stora konkurrenterna, men det finns ett par som kan bli utmanande. Durable exempelvis. De har redan lanserat och dessutom tagit in 100 miljoner kronor i kapital.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer