Sök

Nya pengar och en helt annan affärsmodell – så blev Oh Cleo ett Onlyfans för ljud

Oh Cleo
Celine Fierro, medgrundare och vd på Oh Cleo.

Celine Fierro, medgrundare och vd på Oh Cleo.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Det började som ett Storytel för “audio etotica”. Nu har bolaget, som backats av flera tunga investerare, svängt om och blivit en plattform där kreatörer kan publicera eget innehåll.

Nu står grundaren inför beslut för att bolaget vidare – som har blivit till vad som närmast kan beskrivas som ett Onlyfans för ljudmaterial.

För ett par år sedan bröt helt plötsligt en rad svenska appar med fokus på “audio erotica” genom bruset.  

Oh Cleo var en av dem, som Breakit berättat om tidigare.

Sedan dess har mycket hänt inom bolaget och det har gått från att vara vad som kan beskrivas som ett Storytel för erotiska ljudböcker till en plattform där kreatörer laddar upp eget material.

Vem som helst kan kalla sig för kreatör, skapa ett konto på plattformen och producera och ladda upp så kallad audio erotica, det vill säga ljudfiler med erotiskt innehåll. 

Sedan lanseringen i november förra året har närmare 1000 så kallade kreatörer anslutit sig till plattformen och nästan 4000 audios har publicerats. Totalt har 8 miljoner lyssningar genererats sedan dess, enligt bolaget.

“Vi har inte lagt några pengar alls på marknadsföring. Fokus har varit på att bygga klart plattformen så det är otroligt att vi har så många användare och kreatörer redan”, berättar Celine Fierro, som har grundat bolaget tillsammans med Anders Lövbrand.

Den nya affärsmodellen 

Så hur ska bolaget tjäna pengar på det här? Kreatören står för alla kostnader och bestämmer själv om materialet som laddas upp ska kosta eller vara öppet. Kreatörerna kan även ta emot donationer av lyssnarna. Bolaget tar i sin tur 8 procent av intäkterna som kreatörerna genererar. 

“Vissa kreatörer lägger ut material gratis, då tjänar vi inget alls. Men när kreatörer lägger ut öppet material är det för att få donationer och bygga en lyssnarkrets, för att sedan låsa in innehållet och ta betalt. Lyssnare kan även skriva privata meddelanden till kreatören genom plattformen med önskemål om vad den vill att kreatören ska göra för material. Även det kostar pengar”, säger Celine Fierro.

Granskas innehållet innan publicering?

“Nej, det publiceras och så går vi igenom det i efterhand. Det laddas upp väldigt mycket material, så vi kan inte granska allting innan det läggs ut, men vi försöker ha någorlunda koll. Användare kan såklart rapportera innehåll och kreatörer, och då granskar vi det”, säger Celine Fierro.

Borde det inte granskas innan publicering i och med att det är den här typen av material och att vem som helst kan publicera på plattformen?

“Vi har guidelines som kreatörer måste godkänna. Om man inte följer reglerna kan de inte längre lägga upp material”, säger hon.

De största konkurrenterna är plattformarna Onlyfans och Patreon, berättar grundaren. 

“Det finns ingen aktör som fokuserar på audio som vi gör, så vi känner att vi har en stark position inom vår nisch." Men det finns såklart andra aktörer som kreatörer kan vända sig till för att tjäna pengar och där finns det ett par andra, där de största är Onlyfans och Patreon."

Förutom att ta en del av intäkterna kreatörerna genererar ska bolaget även inom kort starta ett annonseringssamarbete på plattformen.

Vilka aktörer ska ni samarbeta med?

“Sexleksakstillverkare.” 

Celine Fierro, som har grundat bolaget tillsammans med Anders Lövbrand.

Namnkunniga investerare

Breakit har tagit del av bolagets årsredovisning för 2022, som berättar hur det gick det gångna året. 

Nettoomsättningen uppgick till 183.000 kronor, en ökning från närmare 42.000 kronor året innan. Årets resultat hade inte samma utveckling, vilket 2022 blev -7,3 miljoner kronor, att jämföra med -3,8 miljoner kronor 2021. 

Grundaren förklarar tappet i resultatet med att bolaget tog kostnaderna för investeringar som gjordes föregående år. 

Enligt årsredovisningen tog bolaget in kapital under augusti förra året. Bakom kapitalanskaffningen stod främst redan befintliga ägare, däribland Zettle-grundaren och Draknästet-profilen Jacob de Geer och Heinz-arvtagaren Andre Heinz

Vidare i årsredovisningen står det att bolaget är i behov av kapital för fortsatt utveckling och drift. Det första halvåret 2023 finansieras genom konvertibellån och därefter planeras en nyemission om 5 miljoner kronor för att finansiera resten av året som första halvan av 2024. 

Hur går det för er med den här processen?

"Vi finansieras nu genom konvertibla lån från både befintliga och nya ägare. Vi är väldigt glada över det fortsatta förtroendet och möjligheten att fortsätta investera i plattformen, även i tider då det är tufft för startups." 

“Vi befinner oss i en otroligt spännande fas där vi samtidigt för diskussioner med både befintliga och nya investerare samt har intresse från eventuella förvärvare" säger hon. 

Trots tuffa tider menar grundaren att bolaget kan nå lönsamhet redan nästa år. 

“Det tror vi för att intäkterna från kreatörerna kommer att öka i och med att vi lanserar fler sätt för kreatörer att tjäna pengar samtidigt som vi får in annonsintäkter", säger Celine Fierro.

Läs mer