Om man får något som inte fungerar mer än varannan gång – hur bra är egentligen produkten då? Det är en fråga som man kan ställa sig om AI-chatbotten ChatGPT. Computer Sweden skriver att ChatGPT – själva fanbäraren för hela AI-hajpen det senaste året – hade fel på mer än varannan fråga den fick om mjukvara i en studie från Purdue University i Indiana i USA. Av runt 500 frågor från programmerare hade ChatGPT fel lösning i 52 procent av fallen. Kan utvecklarna andas ut nu? Nja, kanske inte helt och hållet. Nästan 40 procent av svaren ansågs faktiskt bra och lättbegripliga i studien. Men problemen uppstod när felen inte var uppenbara för testpersonerna. ”När felet inte går att verifiera direkt, eller kräver en extern integrerad programutvecklingsmiljö eller dokumentation, så misslyckas ofta användare att identifiera felaktigheten eller underskatta hur stort felet är", skriver forskarna enligt Computer Sweden. Open AI, bolaget bakom ChatGPT, är transparenta på sin hemsida med att chatbotten kan ge fel information. Bolaget har inte gett någon kommentar om forskningsstudien. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.