Emil Nikkhahs bakgrund är något okonventionell för någon som driver ett AI-bolag. Han har i många år jobbat i den svenska TV-branschen, bland annat som producent och som programledare för UR-programmet Drömsamhället. När han kom på idén till Scriptme drev han ett post-produktionsbolag som bland annat jobbade med populära “Sommar med Ernst”. En vanlig uppgift för produktionsbolaget var att transkribera ut innehåll av allt som sägs i en film eller serie. “En producent kom in en fredag och ville ha allt som sades i en hel serie nedskriven tills på måndagen. Det behövdes fyra-fem personer som jobbade hela helgen för att lösa det. Jag tänkte att det måste finnas ett enklare sätt att göra det här på – och att AI är den enda lösningen för att göra det automatiskt.” TUNGA BOLAG PÅ KUNDLISTAN 2020 drog de först igång, där fokus under den första tiden låg på att utveckla tekniken med den uruguayanska medgrundaren Rafael Castelo. Idag har de kommit igång med försäljningen, och riktar sig i stor utsträckning till produktionsbolag. Men man har också andra kunder, till exempel KTH och RFSL, som behöver transkriberat material i andra syften. Emil Nikkhah uppger att de idag har de flesta svenska produktionsbolagen på kundlistan, till exempel Strix, Baluba och Warner Bros i Sverige, Danmark samt Finland. “Nu jobbar vi för att få in Warner på global nivå. Det skulle såklart vara en väldigt tung affär för oss, men det tar lite tid. Totalt tog det över ett och ett halvt år att från att vi började diskutera det tills att det gick i mål med det svenska bolaget, med alla möten och testtider.“ “SER NYA BOOMEN SOM EN FÖRDEL” Intäkterna är fortfarande relativt blygsamma. Förra året landade de på 1,8 miljoner kronor i omsättning, med en dryg miljon i rörelsevinst. De växer samtidigt snabbt enligt grundaren och ska nu vara på väg att dra in minst 3 miljoner kronor i omsättning 2023. “Man kan tycka att det inte är så mycket pengar men vi växer mest organiskt och har minimal marknadsföringbudget. Det är ett välmående bolag, utan skulder och bra kassa”, säger Emil Nikkhah. Hittills har de fått in totalt några hundratusen i riskkapital, bland annat från Almi och från Amazons startup-inkubator. “Vi har fört diskussioner med Almi om att de ska gå in med halva beloppet i en nyemission. Men det är viktigt för oss att den andra halvan kommer från någon som inte bara är ett riskkapitalbolag, helst skulle vi gärna se att det är någon som också skulle ha nytta av vår tjänst som en tolkverksamhet eller ett TV-bolag.” Vilka är de stora utmaningarna som ni står inför som bolag nu? “Vi brottas med att nå ut. Vi är väldigt nöjda med den produkten som vi har och kunderna är också nöjda. Men vi vet inte riktigt hur vi ska få den ‘stora boosten’. Om vi tar in en ny runda är det framförallt marknadsföring som pengarna skulle gå till.” Sedan Open AI släppte chatbotten ChatGPT till den breda allmänheten i november förra året har intresset för AI ökat drastiskt. Med hajpen kommer samtidigt fler aktörer som vill starta nya AI-bolag. “Jag ser den nya boomen som en fördel för oss. Den har öppnat upp synen på vad AI skapar för möjligheter, tidigare sågs vi bara som en jobbdödare, vilket inte heller stämmer då det alltid behövs någon människa som hanterar materialet i slutändan.” Är det inte ett hot att fler väljer att satsa på den här nischen framåt då? “Nej, jag ser det inte som det. Det är kanske lättare att ta fram en ny tjänst rent tekniskt nu, men vi har redan gjort det här i flera år och har all infrastruktur med kunskap och erfarenhet från branschen.” Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.