Klädmärket Skims har blivit en världssuccé på bara några få år och det är lätt att förstå varför med superstjärnan Kim Kardashian som draglok. Skims grundades 2019 och säljer sina underkläder och kläder både via egen e-handel och hos återförsäljare. Bolaget beskriver sig själva som kroppspositiva, och omsätter redan flera miljarder kronor varje år. Nu har Skims nått en värdering på hela 4 miljarder dollar (cirka 41,5 miljarder kronor). Det efter att bolaget har tagit in 270 miljoner dollar (eller 2,3 miljarder kronor) i en ny kapitalrunda, som har rapporterats av New York Times. En ordentlig ökning från bolagets senaste värdering på 3,2 miljarder dollar. Kim Kardashian själv har också imponerats av utvecklingen. “Det har vuxit snabbt och vi är så stolta. Vi har haft ett riktigt bra flöde av nya produktlanseringar”, säger hon enligt tidningen. Vad alla kanske inte vet är att det i skuggorna bakom Kim Kardashian också finns en svensk. Det är den svenska serieentreprenören Jens Grede som är vd:n och medgrundare till bolaget. Jens Grede har tidigare startat klädmärket Frame och vid sidan om satsningen med Kim Kardashian har Grede också bakom sportmärket Brady tillsammans med den nu pensionerade amerikanska fotbollsstjärnan Tom Brady. I en intervju med Dagens Industri i oktober förra året beskrev han hur Skims inte lyckades hålla jämna steg med efterfrågan på produkterna. ”Vi kan inte leverera tillräckligt mycket. Vi lanserade badkläder i mitten av mars och sålde slut allt på en timme, det mesta bara på tio minuter. I slutet av juli hade vi 400.000 personer på väntelistan. Att inte kunna komma med mer badkläder förrän i slutet av sommaren, nästan fem månader senare, är ett problem”, sa han om den stora efterfrågan då. I samma intervju berättade Jens Grede att Skims inte hade något behov av mer kapital och att någon ny kapitalrunda inte var aktuellt. “Vi har inget behov av kapital över huvud taget. Företaget har gått med vinst sedan starten. Årets omsättning på 5 miljarder kronor kommer att fördubblas nästa år”, sa han till tidningen. De planerna förändrades uppenbarligen någon gång mellan oktober förra året och nu – eftersom att bolaget nu alltså har tagit in över 2 miljarder kronor. Investerare i den senaste nyemissionen var Wellington Management, Greenoaks Capital Partners, liksom tidigare delägare som D1 Capital Partners och Imaginary Ventures.