Sök

Matsmart växer explosivt – men går back med nära en halv miljard

Matsmarte-handelFoodtech

Karl Andersson och Peter Beckius på Matsmart. Foto: Magnus Sandberg

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Matsmart når nästan miljarden, men visar samtidigt en ruggig förlust. Ångvälten får pausa expansionen, samtidigt som det satsas för fullt på helautomatiska lager.

“Förlusten var planerad”, säger vd:n Peter Beckius.

Snabbväxaren Matsmart, som grundades 2013 och säljer det man kallar “överskottsmat”, tog så sent som i höstas in 400 miljoner kronor av ägarna. Kontot har fyllts med totalt 1,3 miljarder i externt kapital.

Bolaget har haft en imponerande tillväxtresa och rullat fram som en ångvält i nya länder där de satt ner sin fot.

Men visst har det kostat att ligga på topp. 

Fjolårets rekordförlust får nog en och annan att sätta morgonkaffet i halsen. 

Matsmart avslöjar nu för Breakit att resultatet efter finansiella poster landade på -422 miljoner kronor, att jämföra med -186 miljoner under 2021. Samtidigt uppgick koncernens omsättning till 889 miljoner, vilket är en ökning med 23 procent jämfört med 2021. Av dessa intäkter står Norden för 605 miljoner.

Nästan en halv miljard i förlust alltså. För Matsmart är det helt enligt plan. Bolagets aggressiva expansion har gjort att de tagit viktiga marknadsandelar i Tyskland och alldeles nyligen gick de in i Storbritannien. I Tyskland har de växt med hela 53 procent.

“Förlusterna är planerade. Det krävs investeringar för att få igång stora marknader som Tyskland vilket gör att det just nu är dyrare än samma tillväxt i exempelvis Sverige”, berättar Peter Beckius, som delar vd-skapet på Matsmart med Karl Andersson.

Vi pausar expansionen

För ett år sedan förändrades förutsättningarna på marknaden helt. I ett sådant hårt satsande bolag som Matsmart märktes det direkt.

“Det blev dyrare och svårare att ta in kapital och vi ställde om för att fokusera mer på lönsam tillväxt. Vi har valt att pausa vår geografiska expansion tillfälligt. På ett sätt är det skönt, då expansion tar mycket tid och kraft. Det är stora skillnader på oss som bolag i början av 2022 mot idag.”

LÄS MER: Matsmarts vd: “Skitjobbigt och tufft som fan”

Peter Beckius framhåller att de nu är lönsamma på den svenska marknaden. Det är den första e-handeln för mat att visa svarta siffror.

När planerar ni att vara lönsamma på samtliga marknader?
“Någonstans runt 2025 eller 2026.”

Karl sa i våras att det bara var något år bort?
“Jag tror han menade Norden. Där kommer vi att ha svarta siffror i år.”

Lager – en viktig byggsten

En av de stora anledningarna till att Sverige har vänt är det automatiserade lager som Matsmart har byggt i Örebro, varifrån de skeppar varor till alla nordiska länder.

“Vi reducerade plockkostnaderna till strax över 40 procent.”

Planen är att göra samma resa i Tyskland och Storbritannien. I Tyskland gör man investeringen tillsammans med en tredjepartslogistiker, och här ska lagret stå klart i sista kvartalet 2024.

“Vi tror att det är en nyckel för vinst. Men för att det ska vara lönsamt att ta investeringen så måste volymerna finnas där. Det som är utmanande med mat är att sortimentet är så olika i olika länder, till skillnad från exempelvis mode, där man kan ha ett centrallager och distribuera samma varor i hela Europa.”

Vad kostar ett sådant här lager?
“Vårt nordiska kostade cirka 160 miljoner. Sen beror det sig på volymerna. Tyskland kommer vara större.”

Hur har ni annars arbetat med att skruva ner kostnaderna?
“Med alltifrån prissättning till marknadsföring och annan kostnadskontroll. Normalt sett när man växer ökar ju marknadsföringen, men vi har sett till att vi får ut mer av pengarna vi lägger.”

Peter Beckius pekar ut ytterligare ett par specifika områden där extra kraft läggs. Bland annat på att förbättra affärsmodell och kunderbjudande.

“Vårt sortiment varierar och kunderna kan inte räkna med att hitta samma produkter varje gång de handlar. Vi arbetar mycket med att utveckla kunderbjudandet genom bättre sortiment och investeringar i tech för att göra det lättare för kunder att handla hos oss oftare.”

Bolaget, som säljer 100 procent skafferivaror, har känt av att kunderna blivit mer prismedvetna och anpassat sig.

“Generellt inom handeln har ekologisk mat minskat mycket, där märker vi också att fler ekologiska varor hamnar hos oss. Kunderna tittar i plånboken först. Men det vi framförallt erbjuder är cirkulär hållbarhet, då man gör ett hållbart val när man köper återcirkulerade varor. Det är hållbarhet som kostar mindre.”

Matsmart har idag 180 anställda, varav 60 arbetar på lagret i Örebro. Kontor finns i Stockholm, Berlin och London.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer