Sök

Tufft år för influencern Nicole Falciani – vinsten rasar

Ombrease-handelinfluencers

Influencern Nicole Falciani. Foto: Anders Wiklund / TT

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Den förre Paradise Hotel-programledaren tappar nära hälften av intäkterna. Även e-handeln har haft utmaningar.

Nicole Falciani är en av de influencers som har varit med längst i gamet. Ett par hundratusen fans följer dagligen hennes liv på Youtube och Instagram och hon kan även titulera sig både programledare (efter att ha tagit över Paradise Hotel efter Rebecca Stella), poddare och e-handlare. 

Nicole Falciani är numera bosatt i Italien, och har precis blivit mamma, men hennes influencerbolag är fortfarande registrerat i Sverige.

Årsredovisningen från 2022 visar att intäkterna föll från 4,4 miljoner kronor till 2,4 miljoner. Rörelseresultatet fick sig också en kraftig smäll – från 2021 års nivåer på 2,4 miljoner så rasar nu vinsten till 0,7 miljoner kronor.

För ett år sedan blev Nicole Falciani e-handlare när hon grundade bikinimärket Ombreas. Idén kom efter att Calzedonia bröt samarbetet med influencern efter vad hon uppfattade hade med storleken på hennes kropp att göra. “Ett vikthån”, menade hon.

Ombreas har ett fokus på inkludering, något hon menar är en brist hos de stora företagen.

Det jag tycker att det är så tråkigt kring underkläder, badkläder är att man ska se ut på ett visst sätt. Men majoriteten av alla vanliga kvinnor, inklusive mig själv, ser inte ut som det gör i reklamen”, har hon tidigare sagt till Expessen.

Men Ombreas har haft en del utmaningar under året. Nicole Falciani meddelar i ett mejl till Breakit:

Dessvärre finns inga siffror att presentera då jag har varit tvungen att byta fabrik. Vi kommer tyvärr inte släppa någon ny kollektion förrän 2024.”

LÄS MER: Stor kartläggning: Sveriges hetaste influencers – så går kändisarnas bolag (snabbväxarna, utmanarna och succéerna som uteblev)

Läs mer