Sök ikon

Megaprofilen Johnny Edlind tappar nära hälften (men gör utdelning ändå)

Johnny Edlind, influencer. Foto: Christine Olsson / TT

Influencern Johnny Edlind ser en minskad efterfrågan på sina tjänster.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Johnny Edlind började sin bana mot kändisskapet i realityserien Paradise Hotel 2015, och driver idag flera sociala kanaler. Faktum är att han är en av Sveriges största manliga profiler på Instagram med sina drygt 950.000 följare.

På Instagram har han länge lockat publiken med sina bilder på mode, träning och från olika resor. Förutom att arbeta som influencer är han även modell och musiker.

Det färska bokslutet från 2022, där bland annat intäkterna från de sociala kanalerna hamnar, visar att profilen har haft ett något tuffare år. Omsättningen minskade nämligen med 42 procent, från 1,9 miljoner kronor till 1,1 miljoner. Samtidigt tappade han även något på rörelseresultatet, från 259.000 kronor till 221.000 kronor.

Han gav sig själv en utdelning på 180.000 kronor.

Johnny Edlind förklarar själv tappet med att han har sett en minskad efterfrågan på sina tjänster. En snabb kik på Instagramkontot visar att han är sparsmakad med sina reklamsamarbeten med olika varumärken.

Johnny Edlind är en av flera influencer som har klivit ombord på Claes Mårténs nya tjänst Hummy. Det sociala nätverket som uttalat ska “göra sociala medier lite bättre”. Här finns även bland andra Margaux Dietz, Viktor Frisk, Linnéa Claesson och Eric Saade.

Läs mer