Starbreeze startar VR-bolag tillsammans med datorjätten Acer

Breakit - Starbreeze startar VR-bolag tillsammans med datorjätten Acer
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Starbreeze fick in 344 miljoner från koreanska Smilegate. Nu presenteras ännu ett tungt asiatiskt samarbete – som ska lyfta Starbreezes VR-offensiv.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Starbreeze, den svenska spelstudion som satsar hårt på virtual reality, slår sina påsar ihop med det taiwanesiska datorföretaget Acer.

"Vi har arbetat med en tydlig plan för vår virtual reality-strategi från dag ett och är nu på väg att förverkliga det första större samarbetet som vi planerat för. Framtiden för Star VR är här och oerhört spännande”, säger Bo Andersson Klint, vd för Starbreeze.

Starbreeze gav sig in på den växande marknaden för VR-headsets i juni 2015 med den egna produkten Star VR. Det beskrivs som ett VR-headset i premiumkategorin. 

Samarbetet med Acer ska nu lyfta Starbreezes VR-satsning.

Formellt skrevs avtalet under i går, söndag, i franska Cannes – där den internationella filmfestivalen just nu pågår. Tanken är att de båda bolagen ska starta ett gemensamt bolag som ska sköta design, marknadsföring, försäljning och produktion av Star VR.

Acer ska också utveckla datorer som kan driva Star VR. 

"Sedan vår lansering i juni 2015 har vi haft en fantastisk start för Star VR. Genom att samarbeta med Acer växlar vi upp igen för att tillsammans nå en ledande position inom top-segment headsets för virtuell verklighet," säger Bo Andersson Klint.

Hur många enheter som hittills har sålts av Star VR uppges dock inte. 

Tidigare i år rapporterade Breakit om den nya affärsmodell som Starbreeze testade för sitt VR-headset. Starbreeze inledde i början av året även ett samarbete med koreanska Smilegate – som pumpade in hundratals miljoner kronor i Starbreeze

Projektet Star VR presenterades sommaren 2015, då Starbreeze köpte det franska VR-bolaget Infiniteye VR. Starbreeze samarbetar också med svenska Tobii kring eye-tracking i Star VR. 

Konkurrensen på marknaden är dock hård, då jättar som Google, Facebook och Samsung alla jobbar hårt för att kapa åt sig marknadsandelar med sina egna VR-headsets. 

Läs fler artiklar
LÄS MER