Försäkringsutmanaren Hedvig har haft det kämpigt den senaste tiden. I slutet av förra sommaren tvingades de säga upp var tionde anställd och både under hösten och i slutet av mars fyllde de på med nytt kapital. Värderingen på bolaget har sänkts successivt och i rundan i mars värderades bolaget till 670 miljoner kronor, att jämföra med 1,6 miljarder två år tidigare. I takt med att det har blåst allt hårdare på finansmarknaderna (Hedvig gick också med 200 miljoner i förlust förra året) har bolaget också tvingats pausa sina expansiva planer. Sedan tidigare har man sagt att man ska fokusera på hemmamarknaden Sverige och nu rapporterar Dagens industri att Hedvig fasar ut i grannländerna Danmark och Norge. Bolaget har meddelat kunder i länderna att de inte kommer att förnya eller sälja några nya försäkringar. ”Som vi tidigare sagt så är vår strategi att fokusera helhjärtat på vår hemmamarknad Sverige, där vi fortsätter utöka vår produktflora, nu senast med djurförsäkring vid sidan av hus-, hem-, bil- och olycksfallsförsäkring”, säger Hedvigs vd Lucas Carlsén till tidningen. Blickar man ut mot Europa kan man se att det verkar tufft för försäkringsstartups just nu. Nyligen ansökte Luko, en fransk motsvarighet till Hedvig, om konkurs men räddades till slut av att de köptes upp av försäkringsjätten Admiral. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.