Sök

Perfect Day Media växer – men förlusterna ökar

Perfect Day MediapodcastMedier

Amanda Schulman och Hannah Widell. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Perfect Day Media har några av Sveriges mest populära poddar i sitt stall. Lyssnarna får inte nog av Alex & Sigge och Ursäkta – och Hannah Widell och Amanda Schulmans bolag växte med över 20 procent i fjol.

Samtidigt har affärschefen varnat för att kundernas ”fun bag” sinar och bolaget blottar nu än en gång en växande förlust.

“Kunderna har inte samma påse med ‘fun money’”, noterade Karolina Sandberg, affärschef på Perfect Day Media i samband med att bolaget vidgade sina annonserbjudanden i mars

Då hade poddbolaget, som grundats av entreprenörssystrarna Hannah Widell och Amanda Schulman, inte släppt sina siffror för fjolåret ännu men Karolina Sandberg kunde avslöja att tillväxten låg på 20 procent för bolaget som fajtas om lyssnarna med populära poddar som Ursäkta, Alex & Sigge och Fredagspodden. 

Nu har årsredovisningen landat hos Bolagsverket och mycket riktigt växte omsättningen för Perfect Day Media med nära 23 procent. 

Bolaget omsatte 87,7 miljoner kronor 2022. 

Men även rörelseförlusten växte för Perfect Day Media visar det färska bokslutet – från minus 2,4 miljoner kronor 2021 till minus 11,8 miljoner kronor i fjol.  

Årets resultat landar på minus 16,6 miljoner kronor, vilket kan jämföras med minus 11,3 miljoner i fjol. De kortfristiga skulderna har under året nära fördubblats från 15,9 miljoner kronor till 27,9 miljoner kronor. 

Köptes upp efter brakförlust

Bolaget har under året fört över aktieägartillskott på 2,6 miljoner från moderbolaget, står det i rapporten. Det har alltså skjutits till mer pengar. 

Det var 2021 som poddscenen skakades om när Perfect Day Media fick nya ägare i Pophouse som ägs av Abba-legendaren Björn Ulvaeus och riskkapitalisten Conni Jonsson (grundare av EQT). Det bolaget ägs i sin tur av Qarlbo, ett bolag som ägs till 100 procent av familjen Jonsson. 

Perfect Day Media hade då varit nere för räkning efter att satsningen på en kedja med skönhetssalonger floppat. Det resulterade i en förlust på saftiga 42 miljoner kronor 2019. 

När Pophouse köpte 100 procent av aktierna 2021 var verksamheten återigen lönsam.

Försiktighet på marknaden

I rapporten för 2022 skriver bolaget att det i det första kvartalet 2023 har börjat ”utkristalliseras” effekterna av de senaste årens omvärldssituation, och den lågkonjunktur som Sverige befinner sig i. Detta märks på den viktiga annonsmarknaden. 

Det skrivs dock med en optimistisk framåtblick. Perfect Day Media spår att vinden kommer att vända redan senare i år. 

”Bolaget noterar en generell försiktighet på annonsmarknaden men har stor tillförsikt till att marknaden återhämtar sig relativt snabbt och att podcast kommer att fortsätta växa under 2023.”

I ett skriftligt uttalande till Breakit skriver Hannah Widell, som klev på vd-posten i november: 

”2023 har hittills varit ett tufft år men eftersom vi samarbetar med poddmarknadens största varumärken och under våren har byggt ut vår annonsaffär samt har nya spännande intäktsben så har vi ökat omsättningen månad för månad från föregående år.”

Hon fortsätter: 

”Vi ser fram emot en spännande höst då vi kommer att fortsätta att utveckla våra nya satsningar där en av dem är att låsa in spännande extramaterial och nya format. Men i huvudsak är vår annonsaffär med natives och ads i fokus.”

 

Läs mer