Sök

KRÖNIKA

JULIA DELIN: Detta skiljer framgångsrika entreprenörer från resten – och så gör du för att bli en av vinnarna

Entreprenör

Julia Delin, vd SSE Ventures. Foto: Press

Breakit

Breakit

Det finns gemensamma nämnare hos de entreprenörer som verkligen lyckas.

Julia Delin, vd SSE Ventures, avslöjar vad.

Jag får ofta frågan vad det är som skiljer framgångsrika entreprenörer från resten. Trots att jag de senaste fem åren jobbat aktivt med över 100 bolag från Handelshögskolans inkubator så har jag fortfarande inte hittat det ultimata framgångsreceptet. Kanske för att det finns så många olika sätt. Däremot finns det en och annan “proxy”, alltså aspekter hos entreprenörer som oftast korrelerar väl med framgång (ur ett investerarperspektiv).

Det är också dessa proxys som många investerare värderar bolag på, och olika proxys är mer eller mindre nära de faktiska utfallen. Visst har serieentreprenörer ett försprång (tänk på Daniel Ek och Martin Lorentzon som redan när de startade Spotify hade varsin lyckad startup bakom sig) och även entreprenörer med priviligerade bakgrunder, som ofta har mer tillgång till kapital (jag har tappat räkningen på antalet gånger jag träffat en investerare som investerade tidigt i iZettle för att Jacob de Geers pappa, bankmannen Carl De Geer, hade ringt dem). 

Men det finns också entreprenörer som inte alls har dessa förutsättningar som ändå lyckas. Vad gör de rätt? 

Svensken och tidigare growth-chefen på Airbnb, Gustaf Alströmer, intervjuades i Lenny’s Podcast om vad som skiljer framgångsrika entreprenörer från de andra. Efter sin tid på Airbnb blev nämligen Gustaf Alströmer partner på startupacceleratorn Y Combinator som investerar i över 200 bolag per år. 

Hans viktigaste lärdom? Att framgångsrika entreprenörer springer snabbt och förstår att tillväxt är den enda strategi man behöver.  

“Ingen grundare borde fokusera på strategi före product/market-fit. Strategin före dess är att exekvera”, säger han i podden.

Och visst måste man springa snabbt. Men man måste också springa snabbt i rätt riktning. 

Per Lange som är expert på B2B-sälj och utbildar entreprenörerna på SSE Business Lab inom just det, skrev nyligen en artikel på Linkedin om hur man förstår vad som är rätt riktning. 

Enligt Per Lange handlar allt om att förstå kunden och vilket problem som är mest brådskande att lösa, och ju högre upp problemet är på kundens priolista och desto effektivare lösning, desto snabbare affär.

Även med en redan existerande produkt kan man lista möjliga problem som ens produkt kan lösa, som skulle kunna ligga högst upp på beslutsfattarnas priolista. Sedan är det bara att börja ringa potentiella kunder och förstå vilka av möjligheterna som är mest attraktiva, och därefter positionera varumärket baserat på vinnaren. 

Jag tycker dessutom att man med fördel kan lära känna sina existerande kunder mycket bättre. Har du färre än 50 kunder idag så kan du faktiskt ringa alla. Försök förstå vad de älskar med produkten och vilket problem er produkt löser för dem. Bygg, testa och upprepa.

Att nå tillväxt handlar alltså om att springa snabbt i rätt riktning. Riktningen sätts av existerande och potentiella kunder, och din förmåga att kunna tolka deras problem eller behov och syntetisera det till en produktvision. Det kända citatet av Henry Ford stämmer lika bra idag som då – “Om jag hade frågat vad kunderna ville ha, så hade de svarat ‘en snabbare häst’”. Det Henry Ford gjorde bra, var att förstå kunderna så väl att han kunde formulera en egen produktvision utifrån kundernas behov och inte bara bygga det de sa att de ville ha. 

En förmåga att springa snabbt i rätt riktning, och göra allt för att driva tillväxt är den bästa proxy jag sett hos framgångsrika entreprenörer hittills. Allra tydligast var det hos Voi-teamet, med Fredrik Hjelm och Douglas Stark i spetsen, som till exempel klippte stänkskydd av julmustflaskor när de såg att användadet av elsparkcyklarna gick ner när det var blött på marken.

Ibland träffar jag entreprenörer där den energin lyser genom. En obotlig vilja att springa snabbt, där riktningen sätts baserat på lärdomar från kunderna. Om vi kommer överens om att det är en bättre proxy än något annat så kanske vi skapar bättre transparens på marknaden för vilka som får finansiering. Kanske släpper vi också in fler drivna entreprenörer in i matchen om vi ser bortom erfarenhet och pengar på det privata bankkontot innan vi investerar.

Läs mer