Liza Eriksson och Clara Lidman vill göra mensskydd fritt och tillgängligt med sitt bolag Redlocker. De startade bolaget som ett UF-projekt i gymnasiet 2018 och har på resan både slagit igenom stort i SVT:s Draknästet – uppbackade av samtliga drakar – och fått Lena Apler som ordförande i bolaget. De var ett av bolagen som lyftes fram i Breakits femtech-kartläggning. Den kan du läsa här.
Affärsidén är att kunderna betalar månadsvis för en automat med mensskydd – till idrottshallen, arbetsplatsen och så vidare. Bolaget har hittills tagit in över 6 miljoner kronor från bland annat Rolf Erik Nilsson, Mountainstone Consulting, Draknästet-profilernas gemensamma Dragon Invest samt Jon Wimmercranz Elg & Utter.
Nu har Redlocker redovisat siffrorna för sitt senaste räkenskapsår och de skvallrar om att försäljningen pekar rakt uppåt. 2021 omsatte 2,5 miljoner kronor. 2022 har den siffran vuxit till 4,2 miljoner kronor – ett lyft med nära 70 procent.
4,2 miljoner kan också sättas i kontrast med försäljningen på drygt 50.000 kronor år 2020 – året innan grundarduon pitchade i Draknästet.
Rörelseresultatet kommer in i linje med föregående år – på minus 1,3 miljoner kronor.