Otrohetssajt siktar mot börsen

Breakit - Otrohetssajt siktar mot börsen

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

Otrohetssajten AshleyMadison, som vänder till sig till personer i parförhållanden som vill vara otrogna, kommer att vända sig till investerarna för att dra in kapital till en börsnotering i London i år.

Bolagets moderbolag, som har misslyckats med ett försök till börsnotering i Kanada 2010, uppgav idag att bolaget vill ta in så mycket som 200 miljoner dollar för att utnyttja den stora efterfrågan på bolagets tjänster. 

AshleyMadison hade intäkter på 115 miljoner dollar i fjol, vilket var nästan en fördubbling jämfört med 2009. Bolagets IR-chef Christoph Kraemer förklarar att bolaget tjänar pengar på män som betalar för att bli introducerade för kvinnor.

Toronto-baserade bolaget Avid Life Media driver AshleyMadison.com tillsammans med de liknande sajterna Cougarlife.com och EstablishedMen.com. Kapitaltillskottet ska användas marknadsföring och för internationell expansion.

AshleyMadison har 36 miljoner medlemmar i 46 länder och är enligt Christoph Kraemer världens näst största dejtingsajt, efter Match.com. USA står för ungefär 50 procent av intäkterna. 

Christoph Kraemer tror dock att det bara är i Europa som bolaget har en chans att börsnotera sig, eftersom världsdelen har en mer liberal attityd till otrohet än i Nordamerika. 

Bolaget har också som mål att 50-60 procent av intäkterna ska komma från Asien år 2020, inklusive länder som Japan, Taiwan och Sydkorea. 

AshleyMadison är kända för sin provokativa slogan "“Life is Short. Have an Affair".

LÄS MER: Svenska Tobii får miljardvärdering på börsen

Läs fler artiklar
LÄS MER