Sök

Vinsten minskar för Therése Lindgren – plockar ändå ut 14 miljoner

influencers

Influencern Therése Lindgren. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Rekordkurvan har vikt ner för en av Sveriges mäktigaste influencers.

Förra året släppte Therése Lindgren bomben att hon sålt innehavet i skönhetsmärket Indy Beauty, ett varumärke som det framstod som att hon stod bakom helt och hållet. Köpare var CCS Skincare. 

“När jag för fem år sedan startade Indy Beauty var det för att jag, och många av er, saknade veganska skönhetsprodukter”, skrev influencern (en av Sveriges mäktigaste ska tilläggas) på Instagram när hon berättade om försäljningen

Therése Lindgren ägde i själva verket 20 procent av Indy Beauty – ett varumärke som nu finns på var och varannat apotek. När Breakit ringde upp i samband med affären var hon förtegen om vad köpeskillingen landade på.  

“Det är en fråga mellan mig och CCS Skincare”, sa hon.

Nu har influencern och entreprenören släppt årsredovisningen för aktiebolaget i eget namn, den första efter försäljningen. Och rapporten skvallrar om att Therése Lindgren gett sig en häftig present – en utdelning på 14 miljoner kronor.  

Det är i paritet med vad Youtube-stjärnan gav sig själv 2021 och efter det dramatiska året 2020, då Therése Lindgren till skillnad från andra influencerbolag inte såg affärerna lida av covid-19.

Influencern gjorde ett rekordår och delade ut 15 miljoner kronor till sig själv. 

Fjolårets siffror blev inte lika rekordartade. Omsättningen backade till 16,2 miljoner kronor efter att ha legat på 20,5, 19,3 och 18,2 miljoner de föregående tre åren. 

Årets rörelseresultat landade på 12,7 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 17,7 miljoner föregående år. 

LÄS ÄVEN: Stor kartläggning: Sveriges hetaste influencers – så går kändisarnas bolag (snabbväxarna, utmanarna och succéerna som uteblev)

LÄS ÄVEN: JULIA LUNDIN: 7 tydliga (och utmanande) trender för influencer brands

Läs mer