1. Se över era kostnader
Att ha koll på kostnaderna kan ses som grundläggande, men det är långt ifrån en topprioritering för merparten av entreprenörer som helst lägger fokus på att utveckla sin affärsidé.
”Något av det absolut viktigaste är att du som entreprenör kan din balansräkning utan och innan. Då förstår du hur många bäckar små blir stora utgifter”, säger Natalie Tideström Heidmark, medgrundare av Youtube-byrån Team5pm Nordics.
Att se över var ni förlorar pengar är enligt Natalie också en av nycklarna för att lyckas vända mot lönsamhet. ”Hur ser era marginaler ut? Säljer ni produkter som ni inte täcker kostnaderna för? Identifiera var ni läcker mest pengar och våga ta snabba beslut när det behövs.”
2. Måna om affärsrelationerna
Att kontakta en leverantör eller din bank när det krisar i bolagsekonomin är betydligt enklare om ni har en god relation sedan tidigare. Det kan rentav vara avgörande för att du ska få den hjälp du behöver när det verkligen behövs, konstaterar multientreprenören Bo Mattsson.
”Måna om en regelbunden kontakt och genuina relationer med dem som är kritiska för din affär. Hade du ett samtal eller en lunch med en leverantör förra veckan är de garanterat mer benägna att hjälpa dig om du hamnar i ett tufft ekonomiskt läge än om ni inte har någon väletablerad relation sedan tidigare.”
3. Omförhandla kontrakt
En konkret fördel med att ha goda affärsrelationer är att det oftast går betydligt smidigare att omförhandla kontrakt vid behov, enligt Sofia Wallén, chef för företagsutveckling på Swedbank.
”Det kan handla om att göra förändringar i kontrakt med leverantörerna för att säkra stabilare kostnadsflöden, eller att omförhandla kundkontrakt för att korta tiden för inbetalningar. Har du dina affärskontakters förtroende och förståelse så kommer de att vara betydligt mer tillmötesgående.”
Finns det något ni skulle kunna förändra för att möta er målgrupp på ett bättre och mer effektivt sätt idag?
4. Håll fast vid ert grundläggande syfte
I tuffare ekonomiska tider är det viktigare än någonsin att se över vilket ert egentliga uppdrag är och följaktligen gå till botten med om ni löser det på bästa sätt i nutid.
”Finns det något ni skulle kunna förändra för att möta er målgrupp på ett bättre och mer effektivt sätt idag? Säkerställ att ni kan tillgodose era kunders behov och fastna inte i gamla hjulspår”, säger Sofia Wallén.
Vill du veta mer om hur ni kan ta ert företag i en mer hållbar riktning? Klicka här!
5. Vänd bekvämlighet till möjligheter
Generellt är vi enligt Natalie Tideström Heidmark för bekväma, vilket kan vara förödande – särskilt i tider som dessa.
”Våga utmana och skruva. Visst, det är tuffa tider, men det betyder inte att det inte finns kunder där ute. Det betyder att ni behöver vara bättre än era konkurrenter. Nu finns världens möjlighet – se till att kunderna vill komma till just er. Och sprid den känslan internt. Berätta inte bara om hur tufft det är. Skapa en annan sanning.”
6. Gå internationellt
När inflationen gör att vår svenska krona försvagas kan det vara läge att se över om det är dags för en internationell expansion där lönsamheten kan bli större.
”Finns marknader utanför Sveriges gränser där valutan är starkare och ni har potential att lyckas växa er affär? Då är det läge att satsa”, råder Sofia Wallén.
7. Transparens inom organisationen
En insats som kanske inte är den första du tänker på när det kommer till att få ett bättre kassaflöde och förbättra lönsamheten är att hålla medarbetarna informerade om hur det går och vad som händer i bolaget. Men denna punkt är viktigare än du kan tro. I alla fall enligt Bo Mattsson.
”Många tror att det finns ett värde i att upprätthålla en fasad.Se istället till så att alla har så mycket information som möjligt så att de förstår var företaget befinner sig. Därigenom bygger du upp ett förtroende och en tillit hos medarbetarna som är oerhört värdefull när det tas beslut och sker förändringar inom företaget.”
8. Hantera överskottslikviditet smart
När du har en överskottslikviditet har du ett gyllene tillfälle att bygga upp en buffert och en ekonomisk trygghet i företaget.
”Var aktiv och gör kloka investeringar. Se till att pengarna inte ligger på lågräntekonton utan placera dem smart så att pengarna växer medan du fokuserar på din affärsidé och det du gör bäst”, säger Sofia Wallén.
Befinner du dig bara i samma bubbla kommer du att hitta samma lösningar
9. Nätverka – även utanför din bubbla
För att klara er och kunna växa på sikt blir ett starkt nätverk allt viktigare. Och det bör dessutom sträcka sig utanför din närmsta krets.
”Befinner du dig bara i samma bubbla kommer du att hitta samma lösningar. Ta en digital kaffe med någon som bor någon annanstans. Kontakta någon du imponeras av på håll. Våga titta utanför din bubbla så har du mycket att vinna”, menar Natalie Tideström Heidmark.
10. Nödraket för ökat kassaflöde
Är du i akut behov av att öka kassaflödet finns nödraketer att tillgå. En av dem är att se över om du har något du faktiskt kan sälja.
”Se över om ni har något i lager som bara ligger som ni faktiskt kan sälja av. Det är en kortsiktig lösning, men ibland är det viktigt att få fart på kassaflödet för stunden”, säger Sofia Wallén avslutningsvis.
Behöver ni hjälp att få koll på kassaflödet och bygga en hållbar ekonomi i bolaget? Klicka här för att läsa mer om vad Swedbank kan hjälpa till med!