Sök

Så går det för Isabella Löwengrips nya satsning Plegium: “Kraftigt ökade intäkter framöver”

Löwengrip investPlegiuminfluencers

Isabella Löwengrip. Foto: Press/Daniel Ivarsson

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

I slutet av förra året investerade Isabella Löwengrip i Plegium.

Nu finns det nya siffror över hur det går för bolaget som säljer uppkopplade säkerhetsprodukter.

I slutet av 2022 gjorde Isabella Löwengrip vad man kan kalla en comeback i näringslivet efter att hennes företagsbygge kraschat ett par år tidigare. Återkomsten manifesterades via en investering i safetech-bolaget Plegium som har sin bas i Surahammar (nordväst om Västerås) och som säljer olika säkerhetsprylar, bland annat en knapp med spårningsfunktion och en säkerhetsspray som automatiskt larmar med positions-sms och nödsamtal.

Investeringen skedde efter att Isabella Löwengrip själv trillat över bolaget och kontaktat ledningen för ett möte. Därefter deltog hon i en emission om totalt 19 miljoner kronor. Det är oklart hur stor andel Isabella Löwengrip fick i Plegium, men hon var tydlig med att hon ville öka innehavet om rätt förutsättningar uppstod.

“Jag har inte fått någon influencer-rabatt och går inte in som influencer. Jag är med på samma premisser som alla andra investerare och går in med ett mindre belopp och får ett mindre ägande. Sedan vill jag så klart öka andelen när och om bolaget växer och jag ser att det utvecklar sig åt rätt håll”, sade hon till Breakit i november.

Intäkter och förlust ökar

Nu finns det ett nytt underlag för henne, och alla oss andra, att ta del av. Plegiums årsredovisning för 2022 blev nämligen nyss offentlig och den visar att de totala intäkterna ökade med 61 procent till 17,5 miljoner kronor. Försäljningen sker idagsläget i mer än 20 länder.

“Ökningen beror främst på ökad försäljning av tjänster via appen samt ökad försäljning till bolagets dotterbolag i USA”, skriver Plegium, som numera leds av Karin Whitlock, i årsredovisningen.

I takt med bolagets tillväxt ökar även kostnaderna. Antalet anställda gick från 25 till 37 under fjolårets gång. Det var en av anledningarna till varför rörelseresultatet försämrades med ett par miljoner och uppgick till minus 9,8 miljoner kronor.

Men utsikterna för bolaget är ljusa, enligt vad som uppges i årsdokumentet.

“Att marknadsföra produkter tillsammans med prenumerationstjänster förväntas leda till kraftigt ökade intäkter framöver”, heter det i årsredovisningen där det även framgår att Plegium hade drygt 1000 prenumeranter på det som kallas tilläggstjänster vid årsskiftet. 

Läs mer