Ridsportbolaget Ophena bröt igenom bruset när grundarna Anton Fast och Simon Geldner pitchade i Svt:s Draknästet i höstas. De presenterade en säkrare variant av stigbygel – något som fick Jacob de Geer att öppna plånboken. Förutom draken var bland annat även Easypark grundaren Patrik Mossberg med i rundan som stängdes på 4,4 miljoner kronor. Redan då fanns planer på att bredda bolagets sortiment till ytterligare produkter för att nå fler konsumenter. Nu har bolaget tagit fram en kollektion med funktionella ridkläder som säljs genom företagets egna e-handel. “Stigbygelmarknaden är nischad. På det här sättet kan vi nå en större målgrupp bland ryttare”, säger Anton Fast till Breakit. “Alla plaggen har minst 82 procent återvunnet material. I och med att det är funktionsmaterial så måste vissa delar av materialet vara sådant som inte är återvunnet för att behålla hög funktionalitet.” När duon pitchade i avsnittet som sändes i september berättade de att planen var att omsätta 20 miljoner under året. Nu är facit redo, iallafall nästan. Bokslutet för förra året är ännu inte helt klart, men enligt vd:n och medgrundaren kommer omsättningen uppgå till närmare 10,5 miljoner kronor, en minskning från 12,5 miljoner kronor året innan. Anledningen: läget i omvärlden. Resultatet förväntas bli vad vd:n benämner som “ett mindre negativt resultat.” Trots att det tidigare omsättningsmålet inte nåddes räds Anton Fast inte det rådande läget i ekonomin. “Det känns som att vi har kommit över tuffa perioder sedan förra sommaren och det känns helt okej. Jag tror att det kommer att gå bra. Det finns en tydlig efterfrågan och vår release av ridkläderna har gått som planerat. Självklart har folk mindre pengar att röra sig med, men man är nog benägen att köpa saker av kvalitet ändå”, säger han och tillägger: “Men som bolag behöver man nog vara försiktig det närmsta året. Man kanske inte behöver dra i handbromsen, men det är vitkigt att ha stenkoll koll på sin ekonomi nu jämfört tidigare”, säger Anton Fast. Behöver ni ta in mer kapital? “Vi tog in 4,4 miljoner kronor förra året. Nu har vi fokus på att växa lönsamt och kommer vara försiktiga med att hamna i en situation där vi behöver ta in mer pengar under det närmsta året. Sen får vi se hur marknaden utvecklas.” “Det är ju en helt annan värld att resa kapital i nu än när vi tog in vår senaste investering.” Hur aktiv är Jacob de Geer i ert bolag? “Både Jacob och Patrik Mossberg, som gick in med kapital, lever verkligen upp till alla förväntningar vi hade. De har inte tagit någon styrelseroll men finns där när vi behöver råd eller hjälp. Så det fungerar jättebra. Och de är väldigt duktiga på strategiska besluts, vilket är exakt vad vi behöver.”