Sök

Pernilla Wahlgren kopierade Bianca Ingrosso – så gick det första året

e-handelinfluencers

Pernilla Wahlgren och Bianca Ingrosso. Foto: TT

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Sådan dotter, sådan mor – men lyckas hon lika bra?

Bianca Ingrosso har farit fram som en virvelvind inom den svenska startupvärlden. Caia Cosmetics har gått som en raket och förra året omsatte bolaget 400 miljoner kronor och gjorde en vinst på 130 miljoner kronor. Bianca Ingrosso har även startat smyckesvarumärket Aniwho och nyligen modemärket Ávora. 

Men hon är som bekant inte den enda medlemmen i familjen Ingrosso/Wahlgren. Med Christina Schollin som mormor och Pernilla Wahlgren som mamma kommer hon från en lång rad framgångsrika kvinnor. Och hennes mamma Pernilla Wahlgren har faktiskt valt att gå i Bianca Ingrossos fotspår. Förra året drog hon igång hudvårdsbolaget L’Acuila tillsammans med Svenska Krämfabriken (som Caia-grundarna Mikael Snabb och Jesper Matsch också var med och grundade en gång i tiden). I en intervju med Dagens Industri förra året påstod Pernilla Wahlgren att hon egentligen kom på idéen innan hennes dotter med hudvården, men att Bianca helt enkelt hann före. 

Men frågan är ju då om mamman är lika framgångsrik som dottern. Nu visar färska siffror som sajten Influens.se tagit del av att hon nog inte är det. 

L’Acuila omsatte under sitt första räkenskapsår, som var tio månader, 10,5 miljoner med en förlust på 338.000 kronor. 

Det är alltså betydligt mindre än Caia Cosmetics imponerande siffror. Men det finns ändå ett ganska stort hopp för Pernilla Wahlgren att gå om sin dotter. Caia Cosmetics omsatte sitt första verksamhetsår 2018, även det tio månader, 8,7 miljoner, med den stora skillnaden att Caia redan då gjorde en vinst på 2,7 miljoner kronor.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer