Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

STARTUP:ZERO

VIGOR SÖRMAN: Sista chansen att skicka in ditt problem (och så avgör vi om det är tillräckligt bra)

Vigor Sörman till höger. Foto: Press/iStock/Montage

Vigor Sörman har dränkts i problem den senaste tiden. Snart sätter han stopp – men innan dess har ni chansen att skapa mer problem och få en del i hans nya startup.

Vigor Sörman

Vigor Sörman

vigor@breakit.se

De senaste veckorna har jag varit överöst av problem – i positiv bemärkelse. Jag syftar såklart på alla problem som ni, smarta Breakitläsare skickat in. Över 400 problem har trillat in, men nu börjar även jag känna att det finns en gräns för hur många problem jag klarar av. Därför kör vi sista slutspurten nu. 1 juni stängs möjligheten att skicka in problem för den här gången. Skicka in ditt problem här!

För att klara av att utvärdera och validera alla problem så har jag tagit hjälp av en person som kanske blir min framtida kollega i Startup:zero. Mer om det längre fram. För nu undrar ni säkert hur vi avgör ifall ett problem är bra? Hur vet man om problemet har potential att bli en framgångsrik affärsidé? Det enkla svaret är – vi frågar kunden som har problemet.

Det gäller dock att ställa rätt frågor till kunden, annars är det lätt att lura sig själv att problemet är bättre än vad det faktiskt är. Ett klassiskt misstag är att du berättar lösningen eller affärsidén för kunden och sedan frågar ifall kunden tycker det låter bra. Med största sannolikhet kommer kunden inte svara ”jag skulle aldrig använda det här." Istället kommer du få svar som ”det kanske skulle vara intressant att testa” eller ”behövs inte just nu, men det finns säkert många andra som skulle vara intresserade”. Det här är dock helt fel väg att gå. Summerar du den reaktionen över alla potentiella kunder så kommer du till sist landa i noll användare. Tricket är alltså att inte presentera lösningen för kunden – du ska istället testa problemet på dem. Här är frågorna jag brukar ställa för att validera problemet.

  • Hur ofta har du problemet? Det ger dig en hint om hur stort problemet är.
  • Hur jobbigt upplever du att problemet är? Ger dig en indikation på ifall din tjänst kommer vara ”nice to have” eller ”need to have”.
  • Berätta om senaste gången du hade problemet. Vad gjorde du för att lösa det? Här vill du ha så mycket kontext det går. Hade din lösning på problemet funkat ifall kunden kände till den?
  • Varför var det svårt att lösa problemet? Du kommer förmodligen få olika svar från olika kunder. Det är bra. Det hjälper dig att förstå när kunden är i behov av din lösning. Det är värdefull information när du ska marknadsföra dig i framtiden. Kan du synas exakt när kunden är i behov av din lösning så slipper du lägga pengar på marknadsföring som inte konverterar.
  • Känner kunden till andra som har samma problem? Kan ge dig en hint om skalbarheten i ditt problem. Har din framtida lösning möjlighet att bli ny branschstandard?
  • Hur mycket skulle du kunna betala för att få problemet löst? Ger dig föraning om vad din lösning skulle kunna vara värd.
  • Har du gjort något för att försöka lösa problemet? Om kunden inte försökt göra något åt problemet så kanske det inte är så prioriterat och då kommer det bli svårt att få kunden att betala för din lösning i framtiden.
  • Om ja, hur och med vilka verktyg har du försökt lösa problemet? Du vill få reda på två saker. 1) Är problemet du försöker lösa är ett problem som folk redan letar efter lösningar på. 2) Vilken konkurrens finns där ute?
  • Vad är det du ogillar med de lösningar du redan testat? Här vill du få reda på vilka funktioner du ska satsa på och vilka funktioner kunden klarar sig utan.

Vad händer nu? Vi kämpar på med att utvärdera problemen genom att prata med potentiella kunder. Har du inte skickat in ditt problem så behöver du göra det nu! Snart presenterar vi vilket eller vilka problem som gått vidare.

Ciao!

Läs mer