Sök

Annonssamarbete med Epicenter

Framtidens kontor: En jobbig kostnad eller avgörande faktor för tillväxt?

Epicenterkontor

Patrick Mesterton, medgrundare och vd för innovationshuset Epicenter.

Hannah Runsten

Mycket rör sig snabbt nu. Inte minst kontorets funktion har förändrats markant de senaste åren. Patrick Mesterton, medgrundare och vd för innovationshuset Epicenter, delar med sig av insikter om hur arbetsplatsen kan vara en katalysator för kreativitet, samarbete och innovation – istället för en betungande kostnad.

I efterdyningarna av pandemin är det nu många som vill hitta nycklarna till det ultimata kontoret – och även till hur man som arbetsgivare ska förhålla sig till medarbetarnas ihållande distansarbete. Många har insett att det går lika bra att arbeta utanför kontoret. Så vad fyller då arbetsplatsen för funktion framåt? För att gå till botten med frågan genomförde innovationshuset Epicenter tillsammans med AMF Fastigheter en omfattande undersökning som visade på allt från redesignade arbetsplatser till vikten av att sitta i rätt kontext.

Från en plats för produktion till en plats för möjligheter

Enligt Patrick Mesterton behöver du i stora drag ladda kontoret med ett innehåll som gör att medarbetarna vill vara där. Ett innehåll som går i linje med våra nya behov. Undersökningen påvisar att över 50 procent anser att kontoret blir allt viktigare som destination för att möta människor. Samtidigt skulle över 50 procent överväga att tacka nej till ett jobb om kontoret inte motsvarar arbetstagarens krav.

Trots att det är skakiga tider är det på flera sätt arbetstagarens marknad. Många har vant sig vid att jobba på distans, och det ska finnas incitament för medarbetare att vilja ta sig till kontoret.

”Idag räcker det inte längre med fräscha lokaler och fantastiskt kaffe. Kontoret behöver fylla fler behov när man nu i betydligt större utsträckning går dit för att träffa och samverka med andra.”

En plats där man lär sig mer, bygger relationer och samarbetar med kunder, kollegor och partners

I praktiken handlar det till viss del om att skapa rumsligheter som möjliggör att kunna jobba mer effektivt med dina teamkollegor till förmån för enskilda arbetsplatser. Men det stannar inte där. I takt med att det blir färre fast anställda och fler frilansare ökar också rörligheten på marknaden. Fokuset på att bli attraktiva för dessa arbetstagare blir då också större och lärande och samarbeten viktigare.

”Organisationer vill sitta nära sina samarbetspartners, kunder och nätverk av relevans, vilket både skapar större utrymme för momentum och effektivitet. Det handlar om att göra en förflyttning från en plats för produktion till en plats för möjligheter – en plats där man lär sig mer, bygger relationer och samarbetar med kunder, kollegor och partners”, säger Patrick Mesterton.

Förutsättningar för ”rätt vibe”

I en föränderlig värld ökar samtidigt kraven på flexibilitet. Det leder enligt Patrick Mesterton i sin tur till att fler väljer att hyra tjänsten kontor för den tid man behöver, i stället för att skriva på långtidskontrakt för lokaler och köpa möbler.

”Det är ett av skälen till att coworking som företeelse ökar, inte minst bland unga, växande bolag.”

Den formen av arbetsplats sammanflätar också flexibiliteten med samverkansaspekterna. Här får du ofta tillgång till ytor och utrymmen för möten, event, samarbeten och nätverkande.

”Utrymmena som du kanske inte använder dagligen i egna lokaler delar du här med andra som du kan bygga samarbeten med eller lära av. I rätt coworkingmiljö skapar du goda förutsättningar för en bra vibe – som medarbetarna vill ta del av.”

Nyfiken på vad det skulle innebära att ha Epicenter som arbetsplats? Här kan du läsa mer!

4 nycklar för en attraktiv arbetsplats

1. Kontext
”När kontorets huvudfunktion för medarbetaren inte längre är produktion – eftersom den ofta kan utföras var som helst – blir andra delar som lärande, nätverkande och samarbete viktigare. Utgå från era unika behov och skapa miljön därefter.”

2. Människor
”Det är människor som utgör grunden i företagandet och de relationer som byggs. Skapa innehåll och rätt förutsättningar för de krav som medarbetarna har på kontoret. Vilka människor ska finnas här för att skapa en givande plats?”

3. Kultur
”Företagets kultur har en stark påverkan på var och hur folk jobbar. Vad är viktigt för er? Skapa förutsättningar för att kunna ta del av den kulturen på arbetsplatsen.”

4. Narrativet
”Vad är bakgrunden till kontorets roll? Vad är kontorets syfte och hur vill man att det ska fungera? Vad säger bolagets chefer om varför man har det kontor man har och vilken plats man valt? De här frågorna blir allt viktigare att gå till botten med.”

Psst... Vill du öka din tillväxt hos Epicenter?
Just nu finns en unik möjlighet till ett privat kontor på 581 kvadratmeter med full service och tillgång till Epicenters kreativa mötesarena för kunskap och nätverkande.
Kontakta Oskar för att boka en visning: oskar@epicenterstockholm.com

OM EPICENTER STOCKHOLM

Epicenter är Stockholms första digitala innovationshus. En kreativ mötesarena för snabbväxande digitala företag och storföretag som vill samarbeta, utvecklas och växla upp sin digitala affär. Medlemmar i Epicenter erbjuds allt från smarta kontor till innovationslabb, event och utbildningsprogram. Epicenter har 6 000 medlemmar och finns i Stockholm, Oslo och Helsingfors.

Läs mer