Sök

Träningsprofilen Joanna Swicas miljonökning – så stora är intäkterna

Joanna Swica ABinfluencersMarknadsföring

Joanna Swica är löpcoach, entreprenör och influencer. Foto: Instagram/Press

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Unnar sig själv en utdelning.

Influencern, författaren och entreprenören Joanna Swica guidar dagligen sina nära 65.000 Instagram-följare i löptekniker och de senaste modetrenderna.

Nu har det färska bokslutet landat hos Bolagsverket. 

Räkenskapsåret, som sträckte sig fram till november 2022, visar att intäkterna ökade med 86 procent, från 2 miljoner kronor till 3,7 miljoner. Rörelseresultatet drog iväg från 0,9 miljoner till 2,1 miljoner kronor. 

Ökningen beror bland annat på att Joanna Swica i fjol släppte löparboken “Alla mina steg”.

“Men även fler coachninguppdrag, träningsresor och kampanjer i sociala medier. Samarbetspartners har fortsatt att förlänga årsvis och jag har jobbat över min kapacitet”, säger hon till Breakit.

Joanna Swica unnade även sig själv en utdelning på 308.000 kronor.

“Jag välkomnar nu ett lite lugnare år, men framför allt ett nytt kapitel med avlastning då jag inom kort kommer ta in en projektledare i bolaget.”

Bland de varumärkena som influencern samarbetar med finns Salomon, Samsung, Kia och Stadium.

Joanna Swica var en av deltagarna i Robinson 2021, och gick då hela vägen till final. Det som hände i rutan var att hon bar outdoor-företaget Astrid Wilds fleecetröja (hon känner grundarna Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell) – vilket ledde till en 50-procentig försäljningsökning för plagget. Exponeringen ledde till att Joanna Swica och Astrid Wild lanserade ett gemensamt designsamarbete. 

Joanna Swica driver även “Workout-podden” tillsammans med parhästen Maya Parnevik.

Läs mer