Storytel går som tåget - ökar vinsten med 570 procent

Breakit - Storytel går som tåget - ökar vinsten med 570 procent
Jonas Tellander, vd på Storytel. Foto: Pressbild.
Sofia Honungsmåne
Sofia Honungsmåne
Reporter

Storytel fortsätter att leverera starka tillväxtsiffror. Det gäller både vinst och omsättning.

Sofia Honungsmåne
Sofia Honungsmåne
Reporter

I den nyss släppta kvartalsrapporten framgår det att bolaget växer inom samtliga områden.

När det gäller betalande prenummeranter hade Storytel i genomsnitt 220 000 betalande abonnenter i kvartal 1, 2016, vilket är en ökning med drygt 100 000 abonnenter jämfört med samma period föregående år.

Storytel levererar även ett positivt rörelseresultat på 6,7 miljoner kronor för första kvartalet, 2016. Det motsvarar en ökning på 570 procent jämfört med resultatet på 1 miljon kronor för samma period föregående år.

Även omsättningen växer kraftigt. Jämfört med samma tidsperiod 2015 har omsättningen från streamade ljudböcker ökat med 70 procent.
“Om man bortser från de ändringar i redovisningsprinciper som vi har gjort för våra abonnentintäkter, så hade streaming cirka 84 miljoner kronor i intäkter i kvartal 1, 2016, jämfört med cirka 49 miljoner kronor i kvartal 1, 2015", säger Jonas Tellander, vd på Storytel.

Anledningen till ökningen inom streaming tror Jonas Tellander beror på flera saker:
"Lyssning är något som ligger i tiden. Det finns inga tekniska hinder längre och numera finns det väldigt enkla möjligheter för människor att betala med kreditkort vilket inte var möjligt på samma sätt för bara ett antal år sedan. Dessutom är vi bra på att marknadsföra vår tjänst och har genom det en bra marknadskännedom, vilket är en stor fördel."

Hur ser er prognos ut för helåret?
“Vi ger inga prognoser, däremot kan jag säga att vi lägger mycket energi på att förbättra innehållet i vår produkt och fokusera på vår affär. Vi jobbar på, och finns idag på sex marknader, alla med olika utmaningar.”

Hur ser du på konkurrensen från till exempel Bonniers satsning Bookbeat?
“Det är bra med konkurrens. Det tvingar oss att hela tiden bli ännu bättre, vilket är roligt och positivt.”

Vad händer framåt?
“Våra målsättningar för 2016 är att fortsätta växa på den svenska marknaden, fördubbla utlandsförsäljningen, göra ett positivt rörelseresultat samt lansera våra egna produktioner Storytel Original på alla marknader. Vi har i nuläget ett 20­-tal produktioner igång som kommer att börja släppas till våra svenska kunder redan under kvartal två, 2016.”

Utöver ljudboksstreamingen är alltså Storytel även förläggare och distribuerar fysiska böcker. Med det fysiska böckerna är målet att göra nollresultat under 2016, ett mål som Jonas Tellander tror att bolaget kommer att nå.

“Vi har ett väldigt tydligt fokus och satsar mycket på att ha tillgång till bra berättelser, både för print och ljudböcker”, avslutar Jonas Tellander.

I dagsläget finns Storytel i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland och Polen. Bolaget har toppat försäljningslistorna för pocket med Kvinnan på tåget av Paula Hawkins. Den titeln har enligt Jonas Tellander sålts i mer än 100 000 exemplar.

Läs fler artiklar
LÄS MER