Sök

Society Icons köps upp efter konkursen: ”Värdefulla verktyg”

Society icone-handelinfluencers

Maria Olsson, Showroom.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

För två månader sedan gick infuencerplattformen Society Icons i stöpet. Nu plockar liveshopping-bolaget Showroom russinen ur konkurskakan.

Society Icon har byggt en plattform som kopplar samman influencers med varumärken. Idén är att kunder, som Klarna och H&M, kan lägga upp kampanjer och influencers hakar på och sedan får betalt utifrån hur stor spridning reklamen fått. 

I mars satte sig bolaget i konkurs. Då hade bolaget missat sitt mål om att nå 50 miljoner i omsättning 2021. De verkliga intäkterna landade på 24 miljoner kronor, alltså inte ens hälften av det utpekade målet. 

Nu tar en annan aktör vid när liveshopping-bolaget Showroom köper konkursboet. Showroom är finansierat av LRF Media och leds av grundaren Maria Olsson.

Köpet av Society Icons ses som ett betydande steg i Showrooms strategiska transformation, skriver man i ett pressmeddelande. 

De influencers som redan använder sig av Society Icon-appen kommer att kunna ta del av information om nya kampanjer och lanseringar av nya funktioner när appen återaktiveras under Showrooms varumärke, heter det.

“Vår nya plattform kommer att tillhandahålla värdefulla verktyg för influencers att få ut mer av sitt fantastiska innehåll i partnerskap med annonsörer, vilket i slutändan leder till ett mer fruktbart socialt e-handelsekosystem," säger Maria Olsson.

Förvärvet av Society Icon inkluderar inte personal och skulder. 

Läs mer