I mars återkallade Jollyroom, som säljer barnprodukter på nätet, en snorkelmask från JO Sport. Det kunde inte säkerställas att produkten släppte ut koldioxid på ett tillräckligt sätt, vilket kan leda till yrsel och medvetslöshet med kvävning och drunkningsrisk som följd, hette det. Det har fått myndigheterna att agera. Enligt Konsumentverket har Jollyroom sålt tusentals exemplar av en snorklingsmask och försäljningen har pågått i flera år – utan att e-handlaren kunnat säkerställa att den var ofarlig att använda. Konsumentverket kräver nu Jollyroom på ett vite på 1 miljon kronor. ”Eftersom det överhuvudtaget inte har gjorts någon undersökning när det gäller förmågan till utventileringen av koldioxid så är det ju allvarligt eftersom det är en risk som för konsumenten är dold”, säger Elisabeth Andréasson, jurist på Konsumentverket i ett uttalande. ”Du räknar helt enkelt inte med att du kan bli koldioxidförgiftad när du använder snorkelmasken”, fortsätter hon. Konsumentverket kunde vid granskning också se att det saknades större delen av den tekniska dokumentation som ska finnas och som bland annat innehåller en riskbedömning. Det fanns inte heller någon medföljande bruksanvisning och produktinformation på svenska. Konsumentverket ska redan för två år sedan ha riktat sig till Jollyroom med krav på regelverket för personlig skyddsutrustning. Jollyroom ägs till 51 procent av grundaren Ole Sauar. Mediekoncernen Egmont äger 49 procent.