Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Betalväggen funkar – vi betalar mer än någonsin för poddar

Fördubbling på ett år.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Vilken svångrem? Det snackas mycket om att säga upp streamingabonnemang i dessa tider. Men svart på vitt så fortsätter svenskarna att lägga mer pengar på att titta på tv-serier och lyssna på musik. I första kvartalet ökade mediekonsumtionen med 5 procent jämfört med motsvarande period året innan, enligt Mediavision. 

Nu har analysbolaget kommit med en ny rapport som visar att svenskarnas betalningsvilja när det kommer till poddar har ökat explosionsartat. Aldrig tidigare har svenskar betalat så mycket för poddmaterial som årets första tre månader. Det handlar om en fördubbling på ett år. Utslaget över alla hushåll landar den genomsnittliga månadsavgiften på 9 kronor, och då ingår inte Spotify-abonnemang. 

Gratislyssnandet är fortfarande störst och podcast är det minsta betalsegmentet inom ljud men det är ändå det som växer snabbast sett till betalande hushåll. Cirka 1,5 miljoner svenskar i åldrarna 15 till 74 år uppger att de lyssnar på en podcast en genomsnittlig dag. 

Ökningen kan såklart bero på att allt fler populära poddar hamnar bakom betalvägg. 

Nyligen meddelade Hannah Widells och Amanda Schulmans poddbolag Perfect Day att de skulle börja låsa in en del poddmaterial bakom en betalvägg – först ut ett bonusavsnitt av Jordkommissionen, en ämnespodd om odling som drivs av Lotta Lundgren och Tove Nilsson.

”Det här är ett naturligt nästa steg i att fortsätta utveckla affären och skapa fler intäktsmöjligheter för oss och våra fantastiska poddare”, sa affärs- och utvecklingschefen Karolina Sandberg i en kommentar. 

Perfect Day står bakom några av Sveriges mest populära poddar, såsom Alex & Sigge, Det Skaver, Fredagspodden och Ursäkta, med Edvin Törnblom och Johanna Nordström.

Läs mer