Sök

YMR ville hylla Boråsklubben – nu säljer de för miljoner (och ska öka)

YMR Track Clube-handelMode
Peter Häggström, grundare av YMR Track Club. Foto: Press/Montage.

Peter Häggström, grundare av YMR Track Club. Foto: Press/Montage.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

OS-svenskarnas bolag, som säljer träningskläder online, växer så det knakar.

Det menar den tidigare OS-atleten Peter Häggström som tillsammans med Mustafa Mohammed driver YMR Track Club.

Nu avslöjar grundaren att mer kapital plockas in.

Det började som en hyllning till Borås-baserade idrottsklubben Ymer. Där tränade Peter Häggström, som nått hela vägen till OS i friidrott, i närmare två decennier.

Hyllningen, en uppdaterad version av klubbens 70-talsoverall, blev något betydligt större.  

YMR Track Club, som säljer träningskläder online, såg dagens ljus 2017. 

Under bolagets senaste räkenskapsår, som sträckte sig fram till september förra året, omsattes 3,5 miljoner kronor. Det är något mindre än året innan, när omsättningen uppgick till 3,7 miljoner kronor. 

Resultatet för förra året uppgick till -1,6 miljoner kronor, att jämföra med - 116.000 kronor året innan.

Sedan dess har tillväxten tagit fart, berättar grundaren Peter Häggström.

“Sedan det brutna räkenskapsåret som startar första september har vi vuxit med 86 procent. Mycket tack vare de investeringar vi gjorde förra året i ny plattform och större och bättre kollektion”, säger han till Breakit. 

Bolaget fokuserar främst på Sverige, Norge och Tyskland, och säljer nästan uteslutande online. 

“Vi ser en global resa framför oss, men just nu fokuserar vi på de marknaderna vi redan är på, vilket jag tror är bra för oss.”

Så sent som under förra året tog bolaget in 5 miljoner kronor i kapital. Delägare i bolaget är till bland annat  löparlegenden och OS-atleten Mustafa ”Musse" Mohammed, samt riskkapitalbolaget Wellstreet.

Nu håller bolaget på att stänga en ny runda, som grundaren benämner som “något mindre” än investeringen som plockades in förra året. Exakt hur mycket pengar som nu tas in vill Peter Häggström, som även är majoritetsägare, inte kommentera. 

Kapitalet ska, precis som den förra investeringen, främst öronmärkas för marknadsföring och till att bygga ett större team.

“Även om det är tuffa tider så har vi så bra momentum just nu att vi vill accelerera ännu mer. Det är väldigt roligt och det är mycket som håller på att falla på plats”, säger Peter Häggström.

Vad är era största utmaningar just nu?

“Det är nog samma som för alla andra, att det är så dyrt. Alla priser går upp hos våra leverantörer. Vi är också på konkurrensutsatta marknader och vi behöver göra allt som de stora varumärkena gör i branschen även om vi är ett mindre team, så det är klart att det är tufft.”

Finns det en rädsla för att försäljningen ska minska när det blir svårare ekonomiska tider?

“Kanske inte rädsla, men man har ju lärt sig under åren att mycket kan hända. Under pandemin stod ju produktionen på vissa håll stilla i veckor och vissa fall månader, vilket påverkade oss enormt förra året, så man kan aldrig känna att man slappnar av utan man behöver vara på tårna hela tiden. Men vi ser att vi fortsätter växa och har hittat vår väg framåt. Vi har klarat oss genom pandemin och annat också, så det ger oss självförtroende att vi kan klara mycket.”

I mars i år nådde bolaget lönsamhet, berättar han. 

“Jag vet inte om vi når lönsamhet för hela året. Nu får vi se hur snabbt vi kan springa på slutet. Men jag tror att vi har stora möjligheter att dubbla omsättningen, vilket vore fantastiskt. Vi har väldigt bra momentum just nu, så det är inte omöjligt.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer