Sök

Annonssamarbete med Comfydence

Söker investerare till succéprodukten: ”Ett närmast oändligt behov att möta”

ComfydenceFemtech

Tobias Lundgren

Comfydence introducerade menstrosor i Sverige och prisades för det som ”Årets Hållbara E-handelsresa” på Breakit E-Com Day.
Nu blickar de ut mot kontinenten – och du kan vara med på resan.
”Vi har ett närmast oändligt behov att möta”, säger Anna Hellström.

Hälften av världens befolkning har eller kommer någon gång i livet få behov av riktigt bra mensskydd. Men produkterna som finns på marknaden är ofta bristfälliga, otillgängliga och inte anpassade för olika behov. En vecka av engångsprodukter – varje månad, för varje kvinna i världen – innebär dessutom enorma mängder avfall.

När duon bakom Comfydence – Linda Stoltzhammar och Anna Hellström – upptäckte “period panties” förstod de direkt att produkten behövde lanseras även i Sverige.

”Vi hittade dem av en slump och beställde prover. När vi hade upplevt den frihet och bekvämlighet som trosorna gav oss kände vi en sorts plikt att få ut dem på marknaden. Absorberande trosor är ett väldigt hållbart alternativ, som också är både skönare och tryggare för kvinnan som använder dem”, säger Linda Stoltzhammar.

”Bevis att våra produkter är uppskattade”

Comfydence utvecklar egna modeller med höga krav på funktion, passform och material. Målet är att skapa trygga, bekväma och hållbara produkter. I december 2020 startade de e-handeln och succén var snart ett faktum. Comfydence omsatte 3 miljoner i det brutna räkenskapsåret 2021/2022. För året som avslutades sista april i år pekar preliminära siffrorna på ett lyft till 3,7 miljoner kronor.

”I dag har vi sålt över 25 000 trosor till nästan 10 000 kunder. Vi har fått bevis på att våra produkter är väldigt uppskattade och vi har en hög andel återkommande kunder. Vår fortsatta tillväxt kommer till stor del backas upp av nöjda kunder och det förtroendekapital vi har byggt upp som pionjärer i Sverige”, säger Anna Hellström.

Ännu ett kvitto på Comfydence innovation fick de under Breakit E-Com Day i april, där bolaget fick priset ”Årets Hållbara E-handelsresa”. En av nycklarna bakom utmärkelsen var hur skaparna ser på hållbarheten utifrån flera perspektiv.

”Våra trosor är ett miljövänligt alternativ till engångsprodukter, men det är inte tillräckligt. Mens och intimläckage begränsar kvinnors vardag, ekonomi och förutsättningar till jämställdhet. Därför vill vi som bolag göra vad vi kan för att skapa positiv förändring, både i samhället och för individen”, säger Anna Hellström.

”Halva mänskligheten är vår målgrupp”

Nu vill Comfydence växla upp rejält, och letar därför externa investerare som vill vara med dem på den fortsatta framgångsresan.

”Marknaden för mens- och inkontinensskydd har sett likadan ut i decennier och vi har märkt att kvinnor absolut inte är nöjda med de traditionella skydden. En kommentar vi ofta får höra är att det är konstigt att trosorna inte funnits tidigare. Vi ser också hur kategorin menstrosor växer kraftigt runt om i världen och det finns utrymme för oss att växa rejält, säger Linda Stoltzhammar.

”Vi är väldigt stolta över vad vi har åstadkommit i organisk tillväxt och med egna medel. För att växla upp ytterligare söker vi nu externa investerare. Vi har grymma produkter, en stark kalkyl och ett närmast oändligt behov att möta eftersom halva mänskligheten är vår målgrupp.” menar Anna Hellström

Duons vision är att bygga Comfydence till ett stort bolag som gör verklig skillnad, genom att agera med flexibiliteten, smidigheten och personligheten hos ett litet bolag.

”Att två kvinnor ensamma kunde ta en okänd produkt från idé till lansering och framgång på en sådan kort tid är ganska märkligt, när stora bolag har känt till de här produkterna i åratal utan att komma till skott. Det visar att vi har vad som krävs för att fortsätta framgångssagan. Nästa gång det rapporteras om Comfydence så ska det vara baserat på vår grymma tillväxt”, avslutar Linda Stoltzhammar.

Vill du vara med på Comfydence framgångsresa? Hör av dig hit!

Läs mer