Sök

Netigate-toppen Sophie Hedestad lämnar – lanserar egna SaaS-startupen NOQX

NOQXSaaS

Grundarteamet bakom NOQX. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Målarbete utan excel? Med nya startupen NOQX vill Sophie Hedestad skippa både Excel och Word och samtidigt hjälpa bolag att öka engagemanget kring målen – hos alla anställda.

“Även de mest digitala bolagen där ute använder word, kalkylark och powerpoints idag”, säger grundaren i en intervju med Breakit.

Sophie Hedestad har de senaste tre åren varit marknadsföringschef på SaaS-bolaget Netigate. Innan dess hade hon en lång karriär på Meltwater, som bland annat säljchef och marknadsföringschef – först i Sverige och sen för Norden. 

Nu lanserar hon den egna startupen NOQX, vilket är ett verktyg för målstyrning eller en målstyrningsplattform. Bland annat vill bolaget göra det enklare att arbeta med så kallade OKR-mål (objectives and key results).

“De flesta SaaS-bolag använder OKR-mål, det är viktigt så att företagsledningen och styrelsen kan visa vart bolaget är på väg med tydliga mål för både team och individer. Jag ansvarade för den här processen när jag var på Netigate och undersökte väldigt många företag som erbjöd den här typen av verktyg då, vilket gjorde att den här idén kom smygande.”

Sen blev Sophie Hedestad föräldraledig, marinerade idén, och bestämde sig för att satsa. 

Med sig har hon grundarteamet Robert Zetterqvist, som är teknikchef och har en bakgrund på Klarna och Matilda Lundsten, med titeln head of UX. 

Hur hittade ni varandra?

“Vi hittade varandra på Linkedin och vi började diskutera idén och om vi skulle satsa tillsammans.”

På Linkedin?

“Jag vill göra resan tillsammans med några och letade efter en viss kompetens. För att bygga det bästa bolaget behöver vi komplettera varandra. I samband med den här processen har de och jag tagit referenser av varandra. Vi committar ändå till varandra i 10 år nu.”

Än så länge är bolaget finansierat av grundarna själva. Enligt Sophie Hedestad finns det planer och dialoger för att få med investerare på resan. Men först vill hon visa att det finns ett intresse för produkten, som ännu inte är lanserad.

“Jag har pratat med ängelinvesterare och små investeringsbolag. Det är många som varit intresserade och som är det fortsatt. Nackdelen med att ta in pengar nu är värderingen, eftersom att vi inte har börjat sälja ännu. Vi är övertygade om att vi kommer kunna sälja och få snabb tillväxt, där är vi väldigt självsäkra. Så vi har lite is i magen och väljer att lansera först”, säger hon.

Utöver klassiska verktyg som Excel eller Google Sheets lyfter Sophie Hedestad fram att det finns konkurrenter i form av Jira och Asana med olika OKR-lösningar.

Vad ska ni erbjuda som skiljer sig från dagens lösningar?

“Även de mest digitala bolagen där ute använder word, kalkylark och powerpoints idag. Eller ett verktyg som anställda tvingas logga in i och sen fyller de i ett fält. För oss är det viktigt med transparens och samarbete mellan de man har ett beroende till på andra avdelningar, så att människor inte jobbar i silos.”

Läs mer