Sök

Vad vi vet kan ta över viralsuccén – vill ge kunskap till hela Norden

Vad vi vetMedier

Per Grankvist, vd och grundare av Vad Vi Vet. Foto: Press / Skärmklipp

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Vad vi vet för samtal med Kit om en affär som skulle innebära att de kan ta över deras sociala kanaler. Något som i samma veva skulle innebära att de tredubblar den egna följarskaran. Nu laddar Per Grankvist för fler affärer med en ny a-runda.

Efter att Breakit publicerat artikeln har Kits vd Kristina Berg meddelat att affären mellan Vad vi vet och Kit inte är klar. Även Per Grankvist har bekräftat att affären inte är klar. Vi har uppdaterat texten.

När journalisten Per Grankvist lanserade Vad vi vet på Instagram 2018 så var det något av ett experiment. Det var valår och en kompis hade föreslagit att Per, som var så bra på att förklara saker, skulle göra en insats i sociala medier för att göra svensk politik mer begripligt och lättillgängligt.

På 100 dagar gick kontot från 0 till 23.000 följare. Veckan innan valet tog 120.000 svenskar del av innehållet. Förklaringarna som publicerades visades totalt 2,1 miljoner gånger. 

Under de fem år som har gått sedan dess har Vad Vi Vet hunnit bolagiseras, expanderat till fler plattformar och dessutom har de lanserat flera intäktsben. Idag har bolaget tio anställda.

“Det växte organiskt från början”, säger Per Grankvist och fortsätter:

“Efter hand insåg jag att användarna förstod oss bättre än vi gjorde. De kom inte till oss för att vi är en nyhetskanal som förklarar vad som hänt, utan använde oss för att få fakta om världen. Så småningom ändrade vi inriktning och tog steget till att bli ett renodlat edtechbolag med en konsumenttjänst som gör dig allmänbildad med minimal ansträngning.”

Vad Vi Vet har flera intäktsben. Kärnan är en prenumerationsaffär, där användarna får ta del av artiklar, spel och quiz. Därutöver samarbetar man med företag som Google, Arla och Fortum som beställer förklarande texter på olika ämnen (så kallade natives). Per Grankvist beskriver hur han upptäckte affärsområdet av en slump när någon ringde honom och undrade om de kunde få hjälp. 

"Javisst, det är en del av det vi gör, ljög jag, och fick affären!"

Ett tredje intäktsben är en SaaS-tjänst där Vad Vi Vet hyr ut sin teknik för att optimera publiceringar på sociala medier, bland annat till Almi, Clas Ohlson och SEB. 

Nu planerar Vad vi vet att ta ett ordentligt kliv framåt. 

Per Grankvist berättar att Vad vi vet vill förvärva den gamla virala succén Kits sociala kanaler. Ett köp skulle få Vad vi vets följare att mer än trefaldigas. På Metas plattformar Facebook och Instagram ökar följarskaran från cirka 150.000 till drygt 600.000.

“Min vision är att alla i Norden ska ha tillgång till faktabaserade och faktagranskade förklaringar, oavsett plånbok eller i vilket hem du har växt upp. Det är därför vi även sprider förklaringarna utanför vår egen plattform utan att kräva en prenumeration”, säger Per Grankvist.

Vad Vi Vet värderades till 50 miljoner i en ängelrunda 2022 vilket gör att de kan betala i aktier. affären skulle samtidigt göra reklambyråkoncernen People People People (som äger Kit) till ny delägare.

Efter publiceringen har Kits vd Kristina Berg hört av sig och  dementerat att finns en färdig affär mellan Vad vi vet och Kit.

"Vi för diskussioner med Vad vi vet, men det är inte någonting som är klart just nu", säger hon till Breakit.

När Breakit konfronterat Per Grankvist med de nya uppgifterna så bekräftade även han att affären inte var klar.

“Vi är på väg att göra den affären”, säger han.

Fram till idag har Vad vi vet tagit in 2,5 miljoner kronor från investerare som Sven Hagströmer (Creades), Johan Andersson (Mellby Gård), Fredrik Österberg (Evolution), John Hedberg (Creades) och David Orlic (Anyone).

Vad vi vets årsredovisningen för 2022 visar att intäkterna ökade från 3,5 till 5,6 miljoner kronor. Resultatet skrevs till minus 2 miljoner kronor, vilket alltså är en försämring från de 123.528 kronor som bolaget gjorde i vinst året innan.

“Förra året gjorde vi en kraftsamling inför valet när det alltid är ett behov av förklaringar, vilket ökade intäkterna men vilket också gjorde att vi gick med en planerad förlust”, säger Per Grankvist.

Under årets första kvartal ska intäkterna ha fördubblats jämfört med samma period året innan och lönsamheten planeras vara tillbaka i det andra kvartalet. I den pågående a-rundan backas bolaget av befintliga ägare och planen är att ta in runt 10 miljoner kronor. Pengarna ska med tanke på den stundande lönsamheten inte användas för att finansiera tillväxten enligt Per Grankvist..

"Däremot skulle vi kunna använda dem för att göra fler förvärv”, säger han.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer