Sök

Bonki lägger korten på bordet för att boosta ditt barns intelligens – har vuxit med 760 procent och siktar på USA

Bonkie-handel

Filippa Cekander och Sofia Wigen Neye, medgrundare Bonki. Foto: Press/Montage

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Den nya e-handlaren Bonki vill få barn och föräldrar att mötas över livets svåra frågor och de vill göra det utan att det krävs flera hyllmeter självhjälpslitteratur.

Bolaget har fått en flygande start (med en tillväxt på 760 procent). Nu vill de – utrustade med kortlekar – minska den psykiska ohälsan, boosta ditt barns intelligens och erövra USA.

Vad händer när man känner sig utanför, vad är trygghet och hur känns det att bara existera?

Det är inte alltid just de frågorna som stöts och blöts när spaghettin slevas upp vid middagsbordet men är det kanske precis de här frågorna som borde ta plats i familjens dagliga pussel? 

I ett decennium har uppmaningen ”vi måste prata mer om psykisk ohälsa” blivit sliten. Flera studier har slagit fast att unga mår allt sämre. Något måste uppenbarligen hända.

Den nystartade e-handlaren Bonki Studios vill vara en del av lösningen och bidra till att framtida vuxengenerationer kan lägga 10- och 20-talets nyss nämnda uppmaning till historien. De har tagit fram konkreta verktyg som gör att barn och vuxna lägger korten på bordet om känslorna – bokstavligt talat. 

Bonki har tagit fram tre illustrerade kortlekar med känslokort för 3-, 6- och 12-åringar (perioder i livet med stor känslomässig utveckling). På framsidan av kortet finns en färgglad illustration och ett tema, på baksidan finns samtalsfrågor framtagna av en legitimerad psykolog och psykoterapeut. 

Tanken med korten är att de ska göra livets stora frågor ”pratbara”, minska barns rädsla för starka känslor, boosta den emotionella intelligensen och stärka barns självkänsla. 

”Vi vill skapa en snällare värld där vi inte ser de här stora problemen med psykisk ohälsa, och där barn känner sig överväldigade av sina känslor när de kommer upp i tonåren”, säger medgrundaren Sofia Wigen Neye

Teamet bakom Bonki består av fem kvinnor, alla föräldrar, som alla sökte men inte fann praktiska verktyg för att lära känna sina barns känsloliv. Kvartetten består, utöver Sofia Wigen Neye, av Filippa Cekander, Malin Stenberg Hamilton och Emma Bernhardsson

”Många letar efter saker man kan göra själv men då ställs man inför två alternativ, antingen läs jättemycket litteratur eller kontakta BUP”, säger Sofia Wigen Neye och understryker att Bonkis kortlekar inte är tänkta för allvarliga psykiska problem.

”Det finns hyllmeter av självhjälpsböcker och hyllmeter med facklitteratur som man måste vara en legitimerad psykolog för att förstå”, säger Sofia Wigen Neye. 

Hur ska man göra då, rent praktiskt? 

”Det är faktiskt den vanligaste frågan som vi får. Grundpositionen är att man lägger ut korten på bordet och har man ett litet barn så brukar de dras till någon av bilderna och det blir det helt naturligt att börja där. Barn dras ofta till en känsla de mött under dagen, och på detta sätt blir det blir lättare att få in samtal om det i vardagen.”

De flesta föräldrar vet att samtal om ledsenhet och ilska brukar komma upp i samband med konflikt och utbrott. Tanken med Bonkis kortlek är att prata känslor även när allt är bra. 

”Det handlar om att försöka få in lekfullheten och inte komma med ett kort i en laddad situation, även om det kan fungera för vissa.” 

”Om barnet sitter och ritar så kan man köra korten samtidigt. Och du som vuxen får lyssna samtidigt som du delar med dig av dig själv, så att det inte blir ett förhör. ‘Hur skulle du svara?’ Då blir det ett samtal och skapar ett space för ditt barn att själv kunna svara.”

Bygger inte tomtebloss

Bonki ligger fortfarande i startgroparna men siffrorna hittills ser minst sagt lovande ut

Bolaget grundades för tre år sedan men satte igång försäljningen först i juli i fjol, där man riktar sig direkt till kund, till skolan och vården. Sedan i januari arbetar hela teamet helhjärtat med företaget. 

Från säljstarten till nu så har Bonki ökat omsättningen med i snitt 75 procent varje månad. Jämfört med förra året har bolaget vuxit med 760 procent. Prognosen pekar på en omsättning på 2 miljoner i det brutna räkenskapsåret som slutar i september. 

Bonki har vuxit organiskt, helt utan extern hjälp.

”Vi vill få huset i ordning innan vi tar in fler intressenter”, säger Sofia Wigen Neye.

Med tiden när bolaget vill växa kan det vara intressant att ta in investerare, fortsätter hon. 

”Men vi vill inte bygga tomtebloss. Vi vill bygga en solid affär.”

Under det andra halvåret i år planerar Bonki att ta ett nytt kliv med potential att öka tillväxten exponentiellt. Då ska bolaget nämligen lansera sina kortlekar på engelska med siktet inställt på den enorma föräldramarknaden i väst, USA. 

”Det finns en del i vårt koncept som är universellt och som fungerar i alla länder men trenden är väldigt stor i USA”, säger Sofia Wigen Neye. 

Medgrundaren säger att det finns ett stort intresse för svenska barnprodukter i USA just nu, med Emmaljunga-vagnar och Babybjörn-selen som två klassiska exempel, samtidigt som landet kan beskrivas som ett Mecka för självhjälpskultur. 

”Det här är ju självhjälp på ett sätt, även om vi kanske inte gillar ordet. I USA är de bra på att ta extern hjälp, medan man i Sverige och andra delar av Europa ofta sköter det själv.”

En annan trend som talar för att USA kan ta emot Bonki med öppna armar har att göra med det som kallas ”gentle parenting”, respektfullt föräldraskap på svenska. Föräldrastilen – som fick stor spridning på Tiktok häromåret – går i stort sett ut på att föräldrar ser och bekräftar sina barns känslor. Trenden blev bland annat omskriven (och lite nedskriven) i en lång text i The New Yorker förra året. 

Finns det några direkta konkurrenter till er i USA som ni ser det?

”Det finns olika typer av bildstöd men de handlar mest om det fysiska uttrycket av en känsla, och är framtagna för barn på autismspektrat. Det är visuella produkter och inte emotionella och relationella, som våra. Vi har inte sett kort på den nivån som vi är på med en psykologisk och forskningsmässig tyngd i”, säger Sofia Wigen Neye.

Bonki Studios är ett digitalt bolag men med en väldigt fysisk produkt. Det är också meningen. Tanken är att skärm och annat ska läggas åt sidan i samtalen. Men det finns planer på både nya produkter och att kombinera det fysiska och det digitala i framtiden. 

”Vi tittar också på en digital lösning. Det är så mycket som är digitalt i våra liv, som våra barn bara föds in i och är i så det finns en poäng med det fysiska. Men vi ser också att det finns stor potential att kunna kombinera båda dessa delar med tiden.”

Läs mer