Furniturebox fortsätter att växa – omsätter nu över 300 miljoner

Breakit - Furniturebox fortsätter att växa – omsätter nu över 300 miljoner
Felix Kvick, ordförande för Furniturebox. Foto: Sara Lindh.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Både omsättning och vinst fortsätter att stiga för möbelsajten Furniturebox.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

När Felix Kvick köpte en majoritetsandel i Furniturebox sommaren 2012 hade bolaget en omsättning på runt 5 miljoner. Den nya ledningen gjorde om strategin, stängde ned butiken i Kungens kurva och fokuserade helt på försäljning via nätet.

Ett lyckosamt drag skulle det visa sig.

Förra året växte Furniturebox med över 70 procent och omsatte 328 miljoner kronor jämfört med 190 miljoner 2014. Rörelseresultatet landade på 25,7 miljoner vilket är en ökning med 60 procent jämfört med året innan.

“Det var i linje med våra prognoser. Vi skulle kunna omsätta betydligt mycket mer men med lägre resultat, men det är inget vi är intresserade av”, säger Felix Kvick, styrelseordförande för Furniturebox.

Tillväxttakten för det här året vill han inte uttala sig om, men målet är att växa med fortsatt lönsamhet.

"Jag tycker generellt att många e-handelsföretag tittar för mycket på omsättningstillväxt och tänker att lönsamheten kommer på sikt. Men jag är övertygad om att vinnarna är de bolag som uthålligt kan växa med fin lönsamhet.”

Förra året växte möbler och heminredning på nätet med 34 procent och omsatte 2 miljarder kronor, enligt statistik från Postnords e-handelsbarometer. En stor utmaning med att sälja möbler på nätet är att kunderna inte kan ta på eller provsitta varorna. För att kompensera det har Furniturebox bland annat jobbat mycket med högupplösta bilder och filmer.

“Generellt är möbler på nätet en växande nisch men fortfarande är det en liten andel som sker online. Vi försöker ständigt förbättra oss och försäljningen stiger i takt med att fler börja känna till att det är enkelt och smidigt att handla möbler av oss online”, säger Felix Kvick.

I början av året noterades möbelhandlaren Sleepo på Aktietorget och Royal design har också haft siktet inställt mot börsen. Några sådana planer finns dock inte hos Furniturebox. Bolaget vill fortsätta växa organiskt och är inte i behov av externt kapital.

“Fokus framöver är att förbättra våra interna processer och flöden. Vi gör många saker rätt men samtidigt är det väldigt mycket som vi kan bli otroligt mycket bättre på. Både vår interna lagerverksamhet och flöden ut till kund kan bli bättre och effektivare. Sen jobbar vi ständigt med att förbättra och utveckla våra produkter”, säger Felix Kvick.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel