Sök

Tungt första år för Flow Network - backar 30 miljoner kronor

Flow Network

Michael Porseryd. Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Mörkröda siffror för videostreamingplattformen.

Det lär dröja innan investerarna i Flow Network får avkastning på sin investering. Under sitt första räkenskapsår, som sträcker sig från maj 2014 till september 2015, gjorde bolaget en förlust på 30 miljoner kronor. Samtidigt låg omsättningen på under en miljon kronor.

Det framgår av bolagets färska årsredovisning, som Di Digital var först att rapportera om.

”Vi är en startup. Vi bedriver fortfarande verksamheten med underskott. Vi måste kontinuerligt söka nya pengar och nya rundor. Då hamnar man i sådana här lägen ibland”, säger bolagets nuvarande vd Michael Porseryd, till Di Digital.

Flow har specialiserat sig på att leverera en plattform för videoinnehåll till lokaltidningar runt om i landet. En av bolagets största investerare är NTM-koncernen som bland annat äger Norrköpings tidning och Östgötakorren.

När Breakit får kontakt med Michael Porseryd och bolagets medgrundare, Staffan Samuelsson ger de dock en lite mer nyanserad bild av bolaget.

En del av förlusten kan kopplas till förvärvet av bolaget Headweb, som även ligger bakom den tekniska plattformen som Flow använder sig av.

"Det är ungefär hälften av det redovisade förlusten som kommer från uppköpet av Headweb. Sedan måste man ha i åtanke att det är en period på 17 månader i ett räkenskapsår som stängde i september förra året. Vi var i ett helt annat läge då än vi är nu", säger Staffan Samuelsson, som även är finanschef på Flow.

I höstas landade bolaget ett viktigt avtal med mediekoncernen Stampen. Michael Porseryd säger också att man bara de senaste veckorna har fått ordentlig fart på försäljningen.

"Bara på den här korta tiden ser vi indikationer på att vi redan nu kan omsätta hundra tusentals kronor i månaden", säger Michael Porseryd.

Enligt flera personer med insyn i branschen som Breakit har pratat med drar Flow in max 10 öre per visning. Det innebär alltså att bolaget behöver ungefär 100 miljoner videovisningar per år för att gå med vinst om utgifterna fortsätter som de har gjort hittils.

Intäktsmodell bygger på att bolaget får en del av samarbetspartnernas annonsintäkter i anslutning till Flows videofönster. Det innebär att samarbeten med större sajter kan vara avgörande för bolagets intäkter.

Utöver NTM koncernen har börsprofilen Harald Mix investerat i Flow genom sitt investmentbolag Kallskär. Även techprofilen och Stardoll-grundaren Mattias Miksche är med på ett litet hörn.

Uppdatering: I en tidigare version av artikeln räknade vi oss fram till att bolaget bör ha minst 300 miljoner videovisningar om året för att gå med vinst. Efter förtydligande från bolaget om hur kostnadsbilden ser ut har vi justerat ned vår uträkning till ungefär 100 miljoner videovisningar.

Läs mer