Svenskarnas inkomster äts allt mer upp av ökade räntekostnader och maten som står på bordet. Det har inte blivit lika mycket över till den andra shoppingen när medelklassen har slutat leka överklass – som Andrev Walden skrev i DN (och reciterade poddaren och författaren Caroline Ringskog Ferrada-Noli). Detta märks såklart hos e-handlarna. Det har varit ett tufft första kvartal och den absoluta majoriteten ser ingen ljusning i sikte, visar Svea Banks e-handelsindikator som DI skrivit om. Den visar att mer än var tredje av de 502 tillfrågade e-handlarna såg svag tillväxt årets första månader. Var fjärde såg ingen tillväxt alls. Blickar man framåt till andra kvartalet spår 30 procent platt eller negativ tillväxt. 43 procent tror på en svag tillväxt. De övriga 27 procenten har mer vind i seglen och tror på stark eller till och med mycket stark tillväxt. ”Det senaste året har varit en stor omställning från pandemiåren då e-handeln gick spikrakt uppåt”, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank. Hon säger att många nu tvingas lägga om sin verksamhet för att klara svårare tider. Sektor för sektor så sticker byggvaror och trädgård ut positivt. E-handlarna inom begagnat och vintage är också mer optimistiska om framtiden.